
Tangi • People’s War, People’s Press66-96

People’s War, People’s Press:  History 
and Evolution of Ang Bayan (The People), 
the News Organ of the Communist 
Party of the Philippines (CPP)
Lucia Palpal-latoc Tangi

Due to the pivotal role of the press in revolutions, the Communist Party of the Philippines (CPP) released 
its official publication Ang Bayan (The People) just months after it was re-established on December 
26,1968. CPP founding chairperson Jose Maria Sison used only a few typewriters and one mimeograph 
machine to write the first issue of Ang Bayan, published on May 1,1969. For almost half a century, Ang 
Bayan was the CPP’s propagandist, agitator, and organizer. It was instrumental to establish and to 
maintain party unity and to popularize Marxist-Leninist-Maoist ideals. It simultaneously provided 
alternative news and perspective, especially during the martial law years, and inspired the rise of more 
revolutionary publications. The advent of the digital age also prompted the CPP to wage its revolution 
online. By recruiting members from the information technology sector and providing computer literacy 
training, Ang Bayan was first accessed online in 1998 on the National Democratic Front (NDF) website. 
Ang Bayan established its own website in 1999.

Keywords: Underground press, Revolutionary Press, Marxism in the Philippines, Communist Party of the 
Philippines

Introduction
Every two weeks, red fighters and members of the Communist Party of the 
Philippines (CPP) in remote guerilla bases nationwide lay down their arms, 
literally. They comb their armory for silkscreen and ink to create their weapon 
of mass propaganda and agitation: Ang Bayan (The People). Producing the 
new issue takes one or two days, depending on the number of stencils and 
the print run. Other variables include the availability of stencil ink and the 
security situation in the community. In another part of the globe, a CPP 
sector based in the United States only needs to click the website of the CPP 
to download the latest issue. The latest issue of the news organ can be sent 
or shared with sympathizers and allies at the speed of light. 

These are the two phases of reproducing an underground newspaper: 
the traditional and the digital. The convergence of these media platforms 
reflect how Ang Bayan evolved during almost five decades of publication. 
Maintaining the old-fashion “guerilla-type” printing depicts how the 
revolutionary movement reaches the majority of its readers in the countryside 



67Plaridel • Vol. 12 No. 1 • February 2015

who have no access to electricity, let alone the internet. The movement also 
reaches its growing recruits and allies among professionals, students, and 
overseas Filipinos. Published biweekly and originally written in Filipino and 
English, Ang Bayan, is also translated in Hiligaynon, Cebuano and Ilocano. 

Ang Bayan chronicles the victories and challenges of the Marxist-
Lenninist-Maoist movement in the Philippines, including the history of 
the party from a handful of young Marxists to several thousand members. 
It also documented the rise of new revolutionaries from different sectors: 
teachers, government employees, artists, religious, women, and the youth. 
It voiced the people’s cry for genuine land reform, higher wages, better 
working and living conditions, justice, and a lasting peace.

Ang Bayan has also survived various challenges during its almost five 
decades of publication. The repressive years of Martial Law made printing 
and circulation difficult because of security risks. The change in editors 
following the arrest of top CPP leaders also led to changes in the journalistic 
style. The publication survived the tactical errors, political blunders, and 
purging operations of the revolutionary movement. 

This study traces the history of a newspaper that has served as the 
voice of revolutionaries when mainstream publications were censored. 
Underground publications have been conspicuously invisible in literature 
on the press after the Period of Liberation. This study also highlights the 
contributions of a newspaper to the people’s war. 

Methodology
Due to the security risks of conducting face-to-face interviews, the main 
research method used in this study was the online structured interview. 
Founding chairman of the CPP Jose Maria Sison, who is now based in the 
Netherlands, was interviewed online. The CPP Information Bureau based 
in Metro Manila was also interviewed online. Former National Democratic 
Front Peace Negotiator Carolina Malay also shared her experiences as 
former writer and editor of Ang Bayan through an online interview. 

The study also includes reviews of the original copies of Ang Bayan. 
The original mimeographed issues of Ang Bayan were hardly readable 
and several issues produced during Martial Law were confiscated and lost 
during military raids of safe houses following the arrests of CPP leaders. CPP 
members, who wanted to avoid being caught with subversive documents, 
burned other copies. The copies that managed to survive Martial Law did 
not survive Typhoon Ondoy in 2009.

Party documents and directives were also reviewed for this article. 
Majority of the important CPP documents are now available online. 



68 Tangi • People’s War, People’s Press

Birth of Ang Bayan
Jose Maria Sison or “Joma” was a graduate student and an instructor at 
the University of the Philippines, Diliman, when he joined the Partido 
Komunista ng Pilipinas (PKP) [Communist Party of the Philippines] in 
December 1962 upon the invitation of then PKP general secretary Jesus 
Lava. At that time, the party was so small it could not yet establish a single 
branch. At the age of 23, Sison joined a five-man executive committee tasked 
to revive the party. They were also responsible for the youth movement, 
providing refresher courses for senior workers and peasant farmers. Sison 
used the nom de guerre Amado Guerrero [Beloved Warrior] and founded the 
Kabataan Makabayan [Patriotic Youth], the youth organization involved in 
the First Quarter Storm and the Diliman Commune in the 1970s. Sharp 
ideological divisions between Marxist-Leninists and the Lava revisionists 
prompted Sison and other proletarian revolutionaries to reestablish the 
CPP (“Interview with Com. Jose Sison,” 2000). 

On December 26, 1968, Sison launched the CPP, with himself as the 
founding chairperson under the guidance of the theory of Marxism-
Leninism and following the general line of national democratic revolution. 
After three months, on March 29, 1969, the CPP established its military 
arm, the New People’s Army, in the second district of Tarlac province. The 
NPA started with 60 fighters armed with 9 automatic rifles, 26 single-shot 
rifles, and handguns to defend a base of around 80,000 peasants (Liwanag, 
1988).

Aside from the CPP’s ideological and military needs, Sison also felt the 
urgency of producing propaganda to further the revolution. Together with 
the CPP Central Committee, he published a central organ for disseminating 
news, articles and documents. 

We considered it necessary to have a periodical for 
propagating our basic principles and program for a people’s 
democratic revolution, for reporting the activities of 
the Party, the NDFP and the united front, for arousing, 
organizing and mobilizing the people and for exposing and 
opposing US domination and the local exploiting classes 
of big compradors and landlords. In the history of modern 
revolutions, bourgeois or proletarian, the periodical is a 
necessity (Sison, personal communication, April 7, 2015). 

The maiden issue of Ang Bayan was published on May 1, 1969 in Central 
Luzon. Although no copy of the first issue is available in the Philippines, its 
format closely resembled the first few issues. The earliest design used the 



69Plaridel • Vol. 12 No. 1 • February 2015

hammer and sickle and riffle logo, and the slogan, “Pahayangan ng Partido 
Komunista Ng Pilipinas Pinapatnubayan ng Kaisipang Mao Tsetung.” [New 
Organ of the Communist Party of the Philippines Guided by Mao Zedong 
Thought] Volume 1 number 2 was dated July 1, 1969 and Vol. 1 Number 
3 was dated August 1, 1969. Printed using mimeograph machines and 
mimeograph paper, Ang Bayan had four major sections: the editorials, local 
news, international news, and CPP documents. 

The editorial section contains a publication’s stand on certain issues. 
Usually found inside the fold, newspapers rarely publish their editorial on 
the front page unless the issue or topic is extremely important. From its 
earliest days, Ang Bayan has always published its editorial on page one, 
occupying the first few pages depending on the length of the editorial. This 
practice continues today. This shows how the Central Committee wants its 
members to be informed about the party’s stand on important issues. For 
instance in Vol. 1 Number 2, the editorial focused on the significance of the 
holding of the first Plenum of the CPP “under the supreme guidance of Mao 
Tsetung Thought” (“Intensify Party Rebuilding,” 1969, p. 1).

“Intensify Party Rebuilding and the Armed Struggle”

The holding of the Plenum of the Central committee of the 
Communist Party of the Philippines for the first time not 
only since the Congress of the Re-Establishment , but since 
more than eighteen years ago is clearly a highly significant 
event indicative of the new vigorous forces of the people’s 
democratic revolution now resurging.

However, what is most essentially significant about the First 
Plenum is that it is the concrete result of determined efforts 
by proletarian revolutionary (cadres) to integrate Marxism-
Leninism-Mao Tsetung Thought the concrete practice of 
the Philippine Revolution. In this sense, the first Plenum of 
the Communist Party of the Philippines under the supreme 
guidance and inspiration of Mao Tsetung Thought is firmly 
in line with the Congress Re-Establishment of December 
26,1968. (p. 1) 

The local news section records the people’s war and other important 
issues related to the anti-imperialist struggle. During Ang Bayan’s early 
issues, many of the local news stories were about military operations and the 



70 Tangi • People’s War, People’s Press

victories of the CPP-NPA. Reports on crimes committed by US servicemen 
and US companies were also found in the local news section.

“Marcos Puppet Administration condones Abuses in U.S. 
Military Bases”

The puppetry of the Marcos administration, despite its 
protestations of initiating an “independent” foreign policy, 
is blatantly demonstrated by its condonation and approval 
of the absolute right of the U.S. imperialists to murder and 
exploit Filipino workers in the U.S. military bases. 

A Filipino workers, Clicorio Amor, was murdered on June 
10 by the U.S. imperialists inside the Subic Naval Base. 
Until now, the Marcos administration has not taken any 
step in defense of a Filipino citizen. Instead it has merely 
issued press statements affirming the “right” of U.S. base 
authorities to investigate and try the murder case under the 
unjust U.S.-RP Military Bases Agreement. (“Marcos Puppet 
Administration,” 1969, p. 9)

Ang Bayan’s international section was comprehensive during its first 
few years. Among its favorite subjects were developments in the Soviet 
Union, China, Vietnam, and Cuba. Developments in Marxist movements 
in various parts of the globe were also covered in the international section. 
The second issue of the publication featured 10 international news articles 
and occupied nine pages. The articles included, “Thai People’s Liberation 
Army Grows Rapidly,” “Crisis for U.S. and British Imperialism in Malaya,” 
and “Palestinian People’s Struggle Advances.” 

The documents section was reserved for important CPP documents and 
policy directives. Most of such documents are long and theoretical. Ang Bayan’s 
first issue included the first three parts of the document, “Rectify Errors, Rebuild 
the Party,” which was ratified by members during the CPP reestablishment on 
December 26,1968. The 39-page document is believed to have been penned 
solely by Guerrero (1969). According to the Brief Review of the Communist 
Party of the Philippines, in 1964, Guerrero proposed a summary of the Party’s 
experience since 1930. He was eventually assigned by the PKP Executive 
Committee to write a general report, which he completed in 1966. However: 
Guerrero’s report was suppressed until Ang Bayan provided a platform for its 
dissemination. Guerrero criticized PKP’s ideological, political, organizational, 
and military errors and weaknesses.



71Plaridel • Vol. 12 No. 1 • February 2015

Guerrero (1969) first claimed that Mao Zedong’s thought, considered 
the purest application of Marxism-Leninism, serves as the supreme guide 
in analyzing and summarizing the experience of the CPP. 

Next, Guerrero (1969) identified CPP’s urgent task: to analyze its 
experiences as a Party in order to draw revolutionary lessons, identify errors 
and weaknesses, and rectify them. Only then can the Party strengthen and 
rebuild a revolutionary party guided by Mao Zedong thought. 

Finally, Guerrero (1969) provides a concise history of the PKP from its 
founding on November 7, 1930 until its demise in the 1960s. Barely two 
years after its founding, the PKP and its mass organizations were outlawed 
by the Supreme Court, which resulted in the arrest and detention of leaders 
and sympathizers. The PKP merged with the Socialist Party (SP) in 1938. 
They built a massive base among peasants and agricultural workers in 
Central Luzon. During the Japanese occupation, on March 29, 1942, the 
PKP established the Hukbong Bayan Laban sa mga Hapon [People’s Anti-
Japanese Army] in Barrio San Lorenzo in Cabiao, Nueva Ecija. Betrayals 
and selfishness among key party leaders finally led to the collapse of the old 
CPP.

Sison was deeply involved in writing and editing news articles, essays, 
and editorials. He served as editor-in-chief of the political organ from 1969 
to 1975. Despite his hectic schedule as chairperson of the revolutionary 
movement, Sison found time to write long articles and editorials. 

As editor-in-chief, I could schedule my stay with the AB staff 
or be anywhere and send my pieces by courier to the staff of 
Ang Bayan which was usually in tandem with the Central 
Publishing House (CPH) of the CPP. My circumstances 
were varied from month to month and from year to year and 
my schedule was hectic most of the time (Sison, personal 
communication, April 7, 2015).

During its first few years, CPH printed 500 to 1,000 copies of Ang Bayan. 
CPH eventually reduced the print run when stencil master copies increased. 
These stencil copies were distributed to the regions and reproduced using 
V-type silkscreen. As the party grew, the number of Ang Bayan copies also 
increased significantly. 

The cost of operating the revolutionary paper was very minimal. The 
CPP Central Committee allotted modest amount of funds for the editorial 
staff and the publishing house. Writers and volunteers did not received only 
a subsistence allowance. Other essential expenses included mimeographing 



72 Tangi • People’s War, People’s Press

machine, paper stencils, ink, and rent of the production house unless this 
was provided by a comrade or ally. 

Ang Bayan was distributed in various parts of the country using the CPP’s 
organizational structure. From the CPP Central Committee, copies were 
delivered to the CPP regional branches, in turn charged with distributing 
copies in the provincial level. “Party cadres gave copies by hand to key 
friends in the bourgeois opposition, universities, trade unions, government 
offices, professional groups, religious institutions and so on,” Sison recalled 
(personal communication, April 7, 2015). Copies were also sent by Party 
members to their friends and relatives in the anti-Marcos struggle overseas. 
This explains how the only surviving copy of the maiden issue of Ang Bayan 
ended up at a university library in the United States. 

Joma’s Journalistic Style
It is often said that the journalistic style and content of a newspaper reflects 
the personality of its editor-in-chief. Sison’s writing and editing style were 
apparent in the central organ. From 1969 to 1972, Ang Bayan was more 
theoretical than simply a vehicle to deliver news because it published 
theoretical articles and documents. News articles and analyses were also 
titillating and replete with politically loaded terms. An example is this news 
article on the military victory of the NPA:

“New People’s Army Scores Victories”

Every regular unit of the New People’s Army in its respective 
local area of operation in Tarlac, Zambales, Nueva Ecija 
and Pampanga scored victories during the period of June 
25 to July 25, consisting of the annihilation of uniformed 
troopers, “Monkees” and informers in groups ranging from 
two to seven. 

During the same period, local regular units of the New 
People’s Army eliminated four PC sergeants who had been 
acting as paymasters for informers at the barrio level and 
as extortion masterminds preying on the people in various 
occupations. In the course of its operations, the New People’s 
Army captured a large number of arms and ammunitions. 

In Zambales, a jeep load of reactionary puppet troopers, 
including an informer, was annihilated. Refusing to admit 
publicly the rapid expansion of the New People’s Army, the 



73Plaridel • Vol. 12 No. 1 • February 2015

reactionary military authorities did not allow the publication 
of the incident in the bourgeois press. (“New People’s Army 
Scores Victories,” 1969, p. 6. )

A news article in the third issue reports on a shooting incident where 
two US servicemen were killed and two others seriously wounded by NPA 
red fighters. The news article defied conventional rules in journalism. It 
also showed how an important story was suppressed by both local and 
US authorities. The article also reveals how the local press was used as an 
instrument to conceal the truth about the incident. 

“New People’s Army Punishes U.S. Imperialists”

On July 4, the New People’s Army showed that U.S. military 
airmen could not just enjoy wine, women and song in 
Angeles without being punished for their crimes inside the 
U.S. military bases and for their wanton bombing raids on 
the Vietnamese people.

Despite the Saigon atmosphere in Angeles city, with the 
local puppet constabulary men and police tightly guarding 
the city especially its sin center in Balibago where U.S. 
airmen on R&R enjoy themselves at the expense of Filipino 
womanhood, the New People’s Army penetrated enemy lines 
and shot four U.S. servicemen, killing two and wounding 
another two seriously. “

The people’s armed unit that performed this patriotic task 
also managed to distribute leaflets with inscription, “37 
Filipinos were murdered in U.S. military bases. From now 
on justice will be served” (“New People’s Army Punishes US 
Imperialists,” 1969, p. 7 ).

Journalists write news reports using the inverted pyramid style where 
the most important details or the climax of the story are in the lead 
paragraph and succeeding paragraphs elaborate. Neither article cited above 
followed the inverted pyramid style. Journalists also follow a stylebook, a 
style guide to writing, spelling, and abbreviation. Neither article followed 
any stylebook. For instance, the New People’s Army can be spelled out on 
first mention but the abbreviation NPA can be used in subsequent mention. 
Journalists prefer short sentences and paragraphs in writing news stories. 



74 Tangi • People’s War, People’s Press

The ideal length of a lead is between 20 to 30 words. The lead of the first 
article on NPA’s victory in Central Luzon contains 50 words, while the lead 
of the news article on NPA’s killing American troops contains 43 words. 
Journalists are required to get their information or data from reliable 
sources or official documents to ensure accuracy. Both articles only relied 
on secondary sources and on personal observation and opinion. There are 
no direct quotes from police investigators or public officials. 

As part of ethics, journalists are required to provide facts when writing 
news articles. Reporters are discouraged from “editorializing” or interpreting 
events. This practice ensures fairness and objectivity. Both articles cited 
above defied this ethical consideration. The first article described PC 
sergeants eliminated as those “who had been acting as paymasters for 
informers” and as “extortion masterminds” (“New People’s Army Scores 
Victories,” 1969, p. 6). The second article stated that the US servicemen were 
killed as punishment for their crimes inside the U.S. military bases and 
for bombing raids in Vietnam. Opinions about the PC sergeants and U.S. 
servicemen would have been removed during the editing process.

Under Sison, Ang Bayan emphasized international solidarity. Several 
articles and analyses on the Marxist movement worldwide were included. 
For instance, Ang Bayan released a special issue dated January 28,1973 to 
celebrate the end of the Vietnam War on January 27, 1973: 

By virtue of their resolute revolutionary struggle, the 
Vietnamese people have effectively and victoriously asserted 
their right to self-determination. They have waged the most 
heroic battles and made the most astounding sacrifices 
in fighting for their noble cause of liberating the south, 
defending the north and reunifying their great Fatherland. 
(“Statement of the Communist Party of the Philippines 
on the Agreement Ending the War and Restoring Peace in 
Vietnam,” 1973, p. 1)

Although Zumel, Sison’s successor, also included short news articles on 
international news, they were not as extensive and as numerous as those 
Sison published. Zumel focused instead on international events such as the 
assassination of Indira Gandhi on October 31,1984 (“Gandhi,” 1984, p. 22); 
and the Union Carbide accident in Bhopal, India in December 1984 that 
killed 2,500 people and injured 125,000 (“India,” 1984, p. 19).



75Plaridel • Vol. 12 No. 1 • February 2015

Martial law and the underground press
The declaration of Martial Law on September 21, 1972 dealt a major blow 
to the mainstream press and underground publication. Journalists and 
publishers were arrested following the declaration of Martial Law. Many 
journalists also joined the revolutionary movement. President Marcos 
issued Presidential Decree No. 36 on November 2, 1972, which censored 
radio and telecommunication organizations, prohibited the creation of 
the Mass Media Council, and imposed new rules and regulations on the 
operation of mass media. Marcos justified the control by proclaiming that 
media “have been used for the conspiracy against the Government and have 
taken part in that conspiracy…by directly giving aid and comfort to the 
forces of insurgency and subversion seeking to overthrow the Government 
by organized violence” (P.D. No. 36, 1972). 

Presidential Decree No. 140 issued on March 2,1973 had a more direct 
impact on the circulation of Ang Bayan. The decree required all owners 
or operators of photocopying machines and equipment to register with 
the Philippine Constabulary. Marcos justified the regulation on copying 
machines because it was used “for the production of subversive propaganda 
materials” (P.D. 140, 1973). 

While Ang Bayan managed to produce special issues on Martial Law 
in October and November 1972, there were few issues of the revolutionary 
newspaper during the first years of the dictatorship. Members of the 
Executive Committee were involved in the revolutionary movement, so 
printing and circulating copies of the newspaper became difficult because 
of militarization. Since Ang Bayan was considered a “subversive document,” 
mere possession could be used as damning evidence for conviction as 
a subversive. To avoid being caught, members buried their copies after 
reading. One former member said she hid her copies in the ceiling. 

Sison’s arrest on November 9, 1977 was also a major development in the 
history of Ang Bayan. Sison was captured by combined forces of the military 
and then constabulary in Barrio Pagdalagan del Norte in San Fernando, La 
Union (Sison, personal communication April 7, 2015). He was in a transit 
house waiting for transport to another region when the raid occurred. The 
CPP founder was under maximum security detention and subject to various 
forms of physical and psychological torture until March 5, 1986 (“Interview 
with Com, Jose Maria Sison,” 2000). 

Sison recalled that his torturers tried to extract information from him 
regarding Ang Bayan: “The enemy tortured me but could not force me to 
reveal the location of the AB. Thus, the AB personnel and equipment were 
intact” (personal communication, April 7,2015), he said. In an interview 
with People’s March (2000), a publication by Indian revolutionaries, Sison 



76 Tangi • People’s War, People’s Press

endured punches and water poured into his nostrils under the hands of 
the enemy. The worst psychological torture that he received was when he 
was chained to a cot in a small cell. He was in solitary confinement for 
five years. Since Antonio Zumel was editor-in-chief since 1976, Ang Bayan 
did not suffer any major setback following Sison’s arrest: “My detention 
did not adversely affect the publication of AB, except probably for a few 
months, when the AB had to adjust its personnel and situation” (personal 
communication, April 7, 2015), he said. 

Period of Reform Under Zumel
In 1976, Sison ceded the editorship of Ang Bayan to Antonio Zumel, a 
veteran journalist and organizer. Although his work with Ang Bayan was 
greatly reduced with Zumel’s appointment, Sison continued to play a key 
role in the publication as its political director. 

Zumel started as a copy boy for the Philippine Herald, eventually 
working his way up to sports editor. After 16 years, he was pirated by the 
Manila Bulletin. Because of his involvement in organizing journalists and 
press workers, he became the president of the National Press Club from 
1969 to 1971. He went underground with the declaration of Martial Law in 
September 1972. 

With 18 years of experience in journalism under his belt, Zumel 
introduced various reforms to improve the underground publication. First, 
he expanded the editorial staff and recruited former journalists, including 
Carolina Malay who worked for Manila Times before she went underground 
after the declaration of Martial Law. Malay was part of Ang Bayan staff 
from 1976 to 1984. 

It was indeed about this time (after 1976) that the newly-
constituted AB collective decided to orient the publication 
towards more news and features, specifically targeted 
to meet the information needs of revolutionary cadres 
at the district level. This would enable them to analyze 
events and developments for themselves. The reorientation 
was approved by the party leadership. (Malay, personal 
communication, May 19, 2015)

In the late 1970s, the CPP released a document titled, “Some Proposals 
for the Political Line of our Mass Newspapers.” The 20-page document 
detailed the proper application in newspaper work of the Maoist mass 
line, “from the masses, to the masses.” The document was released after 
members noted shortcomings in the style and policies and production of 



77Plaridel • Vol. 12 No. 1 • February 2015

certain revolutionary publications, including Ang Bayan (“Some Proposals 
for the Political Line of Our Mass Newspapers title of document,” n.d.).

We are raising the problem of the mass line as the key 
question in improving our work. On the basis of our serious 
study and application of the mass line, we should gauge our 
achievements and shortcomings in the field of newspapers 
and proceed to implement the lessons derived from such 
study. the document said. (p. 11)

The document criticized the theoretical and lengthy discussions on 
imperialism, feudalism, fascism, state and revolution: “The approach is 
frequently general, proceeding from a high level of abstraction” (“Some 
Proposals for the Political Line,” n.d., p. 4) the document stated. To address 
this issue, the document suggested that newspapers must provide specific 
examples of the theoretical concepts based on the rich experiences of the 
masses: “Abstraction must give way to concreteness” (p. 4).

The document also proposed that revolutionary publications must 
expose the plight of the masses instead of calling to action: “Exposure is 
the correct way of impelling collective action. We arouse and mobilize the 
people by increasing their awareness of their exploited and abused plight 
and by deepening their understanding of their problems and their weapons 
for combating these problems” (“Some Proposals for the Political Line,” n.d. 
p. 6). Instead of newspapers calling for “the masses must rise up and fight” 
(p. 6), publications must expose how the masses are exploited and abused.

The document also suggested that members conduct their own 
investigation before writing instead of depending on bourgeois press: 

Some comrades manufacture articles without bothering 
to rise from their seats to investigate. They depend on the 
very few facts that the initially hear or obtain and assume 
that their “correct political line” will make up for whatever 
shortcomings or inaccuracies that their article or news 
report may contain (“Some Proposals for the Political Line,” 
n.d., p. 7)  

Revolutionary writers must neither write about Medicare if they have 
not even read the Medicare Act nor write about the land reform policy if they 
have not read the Agricultural Land Reform Code: “No revolutionary writer 
should substitute his imagination for truth and genuine facts obtained after 
careful investigation” (p. 7). 



78 Tangi • People’s War, People’s Press

The CPP document on proposed mass line in newspaper work is 
believed to have been approved by the Central Committee. The result 
was evident in the articles published by Ang Bayan in subsequent years. 
Revolutionary writers replaced the abstract and theoretical style in favor of 
a straightforward and concise style of reporting. 

Ang Bayan underwent changes under Zumel. It was published biweekly 
following the recommendation made at the Third Plenum of the Central 
Committee. The birth in 1977 of Rebolusyon, the theoretical and political 
journal of the Central Committee, rid the news organ of lengthy and 
theoretical articles, which were incomprehensible to many members. 
This allowed Zumel and Ang Bayan staff to publish more news and in-
depth reports. In 1977, the Central Committee deputized all the staff of 
the regional and sectoral mass papers as Ang Bayan correspondents. This 
improved news-gathering from the regions.

As a trained journalist, Zumel made sure that the basic journalistic 
style and rules in newswriting were followed. This was evident in news and 
feature articles published in 1977 onwards. Unlike previous issues, news 
articles in the local section focused on diverse topics including rice shortage 
and country’s foreign debt. 

“Philippines Faces Another Severe Rice, Corn Shortage “

The Filipino people are confronted by another severe shortage 
in rice and corn this year, contrary to claims of the Marcos 
fascist dictatorship that the country has attained self-
sufficiency in these staples. A critical analysis of the reactionary 
government’s own data indicates that the rice shortage this 
year may be as much as 800,000 metric tons. This is being 
covered up by importations. 

As for corn, the fascist regime has quietly abandoned its claims 
of sufficiency and now admits that it is importing 120,000 
metric tons worth P100 million from the United States and 
Thailand. (“Philippines Faces Another Severe,” 1977, p. 4)

“Foreign Debt Rises to $6 Billion

The Philippines’ foreign debt rose to $6.04 billion in the first 
six months of this year (1977), up from $5.5 billion at the end of 
1976, according to the Central Bank in its mid-1977 report.



79Plaridel • Vol. 12 No. 1 • February 2015

Every one of the 43 million Filipinos is now indebted to the 
international usurers (IMF, World Bank, ADB and foreign 
monopoly banks) by at least $140 or P1,039 at the prevailing 
exchange rate. (“Foreign Debt Rises,” 1977, p. 11).

Both news articles used the inverted pyramid style of writing. Short 
and concise sentences were also used. The lead of the news article on rice 
and corn shortage was only composed of 32 words while the news article on 
foreign debt only had 35 words, word counts within the ideal limit. There 
are also fewer politically loaded and potentially libelous phrases. Terms like 
“fascist dictatorship” were used to describe the Marcos government while 
international creditors were referred as “usurers” but these were used to 
better describe the reality. The news articles are generally straightforward 
and less provocative. 

It was during Zumel’s term as editor-in-chief that readers of Ang Bayan 
started to read “soft news” and human interest stories. These articles are 
welcome breaks from the hard news, military victories, and analyses that 
are staple of revolutionary publication. An example of an early human 
interest story describes the arrival of Chinese athletes in 1977. Similar news 
articles were conspicuously absent under Sison’s watch. 

“Filipino People Warmly Receive Chinese Friends”

The Filipino masses warmly welcomed acrobats and football 
players from the People’s Republic of China who made a 
friendship tour of the Philippines recently. The Chungking 
Acrobatic Troupe gave performances in Manila, Bacolod 
City, Davao City and Lingayen, Pangasinan, from Aug. 8 to 
Sept. 6. 

The large crowds that attended their shows admired 
the Chinese acrobats for their disciplined skill, grace, 
extraordinary coordination and spirit of helping one another. 
(“Filipino People Warmly Receive Chinese Friends,” 1977, p. 
12). 

To break the monotony of straightforward hard news, some articles 
employed a literary style. The delayed lead style was successfully used in an 
article on the entrapment of Civilian Home Defense Force (CHDF) leader. 
This literary style of writing was also used in an article to show the low 
wages of farmers at the International Rice Research Institute (IRRI). 



80 Tangi • People’s War, People’s Press

“Notorious CHDF Chief Falls in NPA Trap” 

In the dark, the Red fighter felt the sack and smiled at his two 
comrades. The sack was half full of fat green mangoes. They 
took out four or five of the delicious fruits and scattered 
them on the path.

The Red fighters were not engaged in some mindless prank. 
They were laying a trap for a notorious enemy of the people—
Ricardo Aromblo, chief of a 15-man CHDF detachment 
and barrio captain of Olivete (sic), Bongabon, Nueve Ecija 
(“Notorious CHDF Chief Falls,” 1978, p. 6)

“Model Rice Center Pays Worker Only P2.50 a day”

For a worker at the International Rice Research Institute 
(IRR), a whole day’s hard work in the field is equal only to 
one kilo of rice and two bananas or P2.50 a day.

One would not suspect this fact, if one were to look only at 
the grand buildings and vast farms of IRRI in Los Banos, 
Laguna (“Model Rice Center,” 1978, p. 8).

Another important section that appeared occasionally during the 
editorship of Zumel was the Letter to the editor. This was an indication that 
the publication wanted to receive feedback from the revolutionary masses. 
In an article published by Ang Bayan (Vol. XVI no. 9 November 1984), the 
publication urgently requested for questions, criticism, and feedback:

It is very important for AB (Ang Bayan) to get such feedback 
from section and district cadres and branch members in 
order to know more closely the very readers the staff is 
communicating with month after month, see whether the 
selection of topics and the way the articles are written really 
suit their needs and level of comprehension. This is decisive 
in implementing the paper’s orientation and in the ongoing 
efforts to improve our publication (“Ang Bayan Orientation,” 
1984, p. 22). 

With the number of the CPP-NPA members in the regions swelling, it 
was also important to send the revolutionary message and developments 



81Plaridel • Vol. 12 No. 1 • February 2015

in the people’s war using the people’s native tongue. From 1969 to 1981, 
Ang Bayan was written only in English. During the latter part of 1981, the 
Filipino version was published. This was pursuant to the CPP foundation 
document titled, “Program for a People’s Democratic Revolution,” (1968), 
which stated that the Party must propagate the national language as the 
principal medium of instruction and communication. The Iloco edition 
of Ang Bayan also began in 1981 for members in Cagayan, Isabela, Nueva 
Vizcaya, Quirino, and Batanes. The Waray and Cebuano editions for the 
Visayas and Mindanao sectors started coming out in 1982. “The local 
edition of AB are expected to contribute in no small measure to our efforts 
to strengthen the roots of the Party’s mass newspaper among an ever 
broader readership nationwide” (“AB Iloco Edition,” 1981, p. 33). The local 
editions of the news organ are almost similar in content and design except 
for a few local snippets inserted. 

The Turbulent Years Of The 1980s
Ang Bayan of the 1980s reflected the challenges CPP faced in that decade. 
The assassination of Senator Benigno Aquino Jr., further strengthened 
the anti-Marcos dictatorship struggle. To legitimize his power, Marcos 
announced on November 3, 1985 that he was calling for a presidential 
elections on February 7, 1986. The opposition fielded Corazon Aquino, 
widow of the slain senator, as the standard bearer of the United Nationalist 
Democratic Organization (UNIDO), which was composed of bourgeois 
opposition. The CPP leadership, however, campaigned for the boycott of 
the presidential elections despite opposition from the legal Left. The CPP 
Executive Committee considered the elections a farce, claiming and Marcos 
would use all his power to win. The CPP Executive Committee published its 
stance in Ang Bayan (“Snap Election is a Farce,” 1986):

“Snap Election is a Farce As Unfolding Events Prove”

As the February 7 snap election approaches, it becomes all 
the more clear to the Filipino people that this is a grand 
deception – a trap that aims to tighten their chains under 
the rule of the US-Marcos dictatorship.

It is now clear that Marcos is getting the upper hand in 
the campaign, that US imperialism is nursing along both 
the Marcos clique and its rival factions, that the bourgeois 
reformists have been inveigled into joining the farce. On 
the other hand, the boycott campaign has been sharply 



82 Tangi • People’s War, People’s Press

advancing the exposition of, and opposition to, this, the US-
Marcos regime’s biggest political swindle, which is giving 
the people an important political lesson on the essence and 
importance of revolutionary struggle. (p. 1) 

The National Democratic Front of the Philippines (NDFP), the umbrella 
organization of revolutionary groups, supported the CPP Executive 
Committee’s boycott stand. On April 24, 1973, the NDFP also came out with 
its own publication, Liberation. In its January 1986 issue NDFP also called 
for the boycott of the snap elections it described as a “political gimmick” 
produced by the Marcos dictatorship: 

As soon as Marcos is “re-elected”, they will again become 
no better than slaves under a despot who has already 
stripped them bare of their rights, their freedom and their 
patrimony. The snap elections is a farce that will only serve 
the interests of the Marcos regime and its US patron. (“Our 
Liberation Lies in People’s War,” 1986, p. 1) 

As expected, Marcos could not afford to lose the election and employed 
widespread cheating. The anger and frustration over the result of the 
elections and years of dictatorship fueled the People Power Revolution 
in February 1986. Aquino assumed the presidency and consolidated her 
power by appointing her fellow conservative middle class as members of 
her cabinet. 

Debates on the boycott stand continued to hound the CPP, thereby 
polarizing the leftist movement. It was considered a tactical error and a 
political blunder. The main areas of contention were the boycott’s political 
correctness given the circumstances, and whether the proper process was 
followed by the CPP in arriving at its decision. The CPP leadership was quick 
to respond to criticism. It published its appeal in the May 1986 issue of Ang 
Bayan (as cited in Abinales, 1996):

The Party leadership is now encouraging leading Party 
organs... to sum up their experiences regarding the boycott 
policy.... Steps are being taken to encourage and develop the 
democratic spirit and democratic way of doing things in the 
Party. (p. 51)

The CPP Central Committee admitted to the boycott error of 1986 by 
releasing “Reaffirm Our Basic Principles and Rectify Errors” (1991), which 



83Plaridel • Vol. 12 No. 1 • February 2015

was adopted by the 10th Plenum of the Central Committee in July 1992. 
The document was also published in Rebolusyon, CPP’s theoretical journal. 
The Philippine Revolution Web Central (PRWC) website hosts the Second 
Rectification documents and Ang Bayan. 

The document claimed that the issue has been “overstated and 
drummed up”: 

The 1986 boycott was a major tactical error, as correctly 
described by the central leadership. During the short 
electoral campaign period, it separated and isolated the 
advanced section of the masses from the other sections 
which took the antifascist and anti-Marcos line. There was 
a failure to recognize that Marcos’ cheating in the elections 
would incite the people to an unprecedented uprising as 
well as a grave split in the reactionary armed forces. The 
Party went into a vigorous effort and expense in order to 
impose its sectarian will on organizations and alliances… 
(“Reaffirm Our Basic Principles and Rectify Errors,” 1993, 
p. 50). 

After the February 7, 1986 snap elections, the CPP tried to recover by 
initiating calls for resistance against the Marcos dictatorship. Organizations 
belonging to the so-called “legal left”—the Bagong Alyansang Makabayan 
(BAYAN) [New Patriotic Alliance], Kilusang Mayo Uno (KMU) [May First 
Movement], and League of Filipino Students (LFS)—joined forces with 
conservative groups to topple the Marcos regime. But the CPP remained 
critical of the new Aquino administration because of its elitist and 
conservative cabinet. 

A cursory look at her cabinet and at other key positions 
in the new Administration shows that these are peopled 
by elements that are conservative, others who are liberal 
democratic, and still others like Enrile and Ramos who, while 
riding the current democratic tide, had been pillars of the 
Marcos fascist regime for many years. How these officials of 
varying and conflicting political persuasions Interact—and 
how Mrs. Aquino herself relates to them—bears watching. 
(“Marcos is Toppled, Aquino is New President,” 1986, p. 3) 



84 Tangi • People’s War, People’s Press

Purging and the internal struggle in the 1990s
The biggest blow to the CPP in its entire history was the purging operation 
conducted between the1980s and early 1990s. In an article published by the 
Philippine Center for Investigative Journalism (PCIJ), Garcia (2001) claimed 
that in Mindanao, between 600 to 900 people were killed in the revolutionary 
movement’s “anti-infiltration” campaign called “Kampanyang Ahos” [Garlic 
Campaign]. In 1988, some 121 activists were allegedly tortured and killed 
in an NPA guerilla camp in the Sierra Madre. Another purging operation, 
codenamed Olympia, is believed to have been launched in Metro Manila 
(Garcia, 2001).

CPP officials have denied direct involvement in purging operations. 
Based on the review of available issues from the 1980s to the 1990s, the 
purging operations were never explicitly mentioned in the Party’s news 
organ. However: the Central Committee finally hinted at security problems 
in a statement released on the 19th anniversary and December 1987 issue 
of Ang Bayan:

Dapat nating sinupin ang pangangalaga sa seguridad 
ng Partido at pahusayin ang ating mga pamamaraan at 
proteksyon laban sa impiltrasyon ng mga ahente ng kaaway. 
Kaugnay nito, kailangan paunlarin at sistematisahin 
ang pagpili at pagsala sa mga nirerekrut, gayundin ang 
pangangalaga at pagsubaybay sa mga kadre at kasapi 
(“Pahayag ng Komite Sentral sa ika-19 taon ng muling 
pagkakatatag,” 1987, p. 7).

The statement acknowledged for the first time the need to protect the 
party from infiltration by agents of the state. The Central Committee also 
appealed for the first time to improve recruitment and monitoring of Party 
members. In the Second Rectification Document, the Party eventually 
admitted that the devastation wrought by the purging operation was 
“unprecedented in the entire history of the Philippine revolution” (“Reaffirm 
Our Basic Principles and Rectify Errors,” 1993, p. 50). According to the 
document, the “anti-infiltration hysteria” began in 1985, resulting in the 
violation of human rights of close to a thousand people including activists 
in Mindanao. This decimated the party and reduced the membership 
from 9,000 to 3,000; 15 companies and 30 platoons were reduced to two 
companies and 17 platoons. The large, peasant base also was halved (p. 50).

The internal struggle continued in subsequent years. Those who 
supported the second rectification movement were called “Reaffirmists” 
while those who opposed it were called “Rejectionists.” Ang Bayan 



85Plaridel • Vol. 12 No. 1 • February 2015

appears published stories about dwindling support from the Party and the 
punishment meted out on erring individuals. 

Revolution Goes Online 
While internal problems within the revolutionary movement simmered, 
the CPP took on a new struggle. In 1998, Ang Bayan was being published 
on a quarterly basis and was among the first CPP publications to be posted 
online on the National Democratic Front of the Philippines (NDFP) 
website, maintained by its International Office (NDFP-IO) from Utrecht, 
The Netherlands. The NDFP used the website to publish its statements and 
other materials, which were further circulated through email. By late 1999, 
Ang Bayan launched its own website in order to exercise more flexibility: 

The CPP Central Committee decided that AB should come 
out more often in order for it to become a more currently 
responsive and effective political organ of the Party and 
reach a wider audience locally and internationally. The 
means for distributing the Party paper should also be 
made more efficient in order to make sure that it reaches its 
readership in the shortest possible time and in a more direct 
and less cumbersome manner. (CPP Information Bureau, 
personal communication, February 9, 2009)

In 2001, the CPP decided to expand its internet-based information work 
by launching the Philippine Revolution Web Central (PRWC). Aside from 
merely publishing Ang Bayan online, the website is the central repository of 
statements, publications, journals, videos, photos, and other materials issued 
by the CPP, the NDFP, the NPA, and other revolutionary organizations. The 
late Gregorio Rosal, also known as Ka Roger, became the face and voice of 
the revolutionary movement at the height of the peace talks after the EDSA 
Revolution in February 1986. He is believed to have been one of the driving 
forces behind the online revolution. Ka Roger was appointed to the National 
Propaganda Commission in 2001 and served as its deputy secretary. Aside 
from serving as the CPP’s spokesperson, he also supervised the publication 
of Ang Bayan and the PRWC. He also headed Sine Proletaryo [Proletarian 
Film], the video outfit of the CPP. 

The NDFP-Information Office and other comrades abroad likewise use 
the internet as a platform to support the revolution The NDFP was ahead 
in publishing Liberation online in 1997. The technological revolution meant 
the Party needed to recruit students and professionals from sectors with 



86 Tangi • People’s War, People’s Press

training and skills in information technology. The CPP also managed to set 
up revolutionary committees in the science and technology sector:

They are tapped to contribute their know how to the 
information technology work of the Party and the movement. 
At the same time, if such were immediately unavailable for 
particular tasks, Party members and revolutionaries who 
had the aptitude to learn such work were specially trained 
and developed for the work (CPP Information Bureau, 
personal communication, February 9, 2009).

Aside from waging an online revolution, the CPP also decided to use 
multimedia platforms in its education and propaganda. Videos, photos 
and other audio-visual aids were integrated into discussions for quicker 
comprehension by potential recruits with limited formal education or 
limited time to read complex documents and directives. Most of the videos 
and visual aids are also available on the PWRC website.

Internet access helped revolutionary writers collect data, photos and 
videos from various parts of the country. Before the internet, collecting 
articles and photos from the countryside was a big challenge, especially 
during intensive counter-insurgency operations. With the internet, 
informants based in the countryside can directly transmit their materials 
in seconds. Ang Bayan staff can easily produce the publication. Translating 
the publication has also been easier. 

According to the CPP Public Information Bureau, the effort to come 
out with Ang Bayan regularly is an indication of the CPP’s determination 
to develop propaganda and disseminate information about and for the 
revolutionary movement: 

It is also a testament to the dedicated effort and methodical work of the 
comrades assigned to the task of the Party’s online publishing to organize 
and to effectively and securely carry out their work amidst the relentless 
offensives and surveillance by the Armed Forces of the Philippines (AFP) 
and the intelligence and security agencies of the reactionary state.

Since majority of its members are in the countryside with limited 
access to the internet, traditional methods of printing Ang Bayan continues 
especially in guerilla fronts. Ang Bayan editors claimed that about 20,000 
copies is printed every two weeks. Unfortunately, the print run is not enough 
to meet demand. Editors feel that the print run should be increased tenfold. 
Through personal communication, Sison claimed that the CPP boasts of 
about 200,000 members (Sison, personal communication, April 7, 2015).



87Plaridel • Vol. 12 No. 1 • February 2015

The PRWC attracts around 5,000 hits daily, roughly around 150,000 
hits per month. The Editors do not have figures on the exact number of 
actual downloads for Ang Bayan and how many copies are reproduced from 
these downloads. A number of regional territories do not have to pick up 
the latest copy of Ang Bayan. They just need to download the .pdf file and 
reproduce them by using photocopying machines or the manual V-type 
equipment. 

The PRWC is also a blessing for journalists covering the revolutionary 
movement. Before internet service, journalists had to climb Mt. Banahaw 
or travel for hours into guerilla zone to get an exclusive interview with 
the CPP or NPA leaders. Journalists also risked their lives covering the 
revolutionary movement especially during military operations. With the 
CPP website, journalists can easily access the statements, photos, and videos 
of the revolutionary movement. They remain updated on developments in 
the revolutionary movement without leaving the newsroom. This in turn 
has resulted in wider coverage and greater interest in the revolutionary 
movement. 

The CPP is aware of the security risks that they have to face with the 
internet. As a precautionary measure, the PRWC is hosted on a server abroad 
to make it physically inaccessible to the Philippine military. However, the 
possibility of sabotage by counter-revolutionary forces remains. In 2006, 
PRWC’s previous domain was redirected to a travel website that showed 
blue skies (“CPP-NPA Website is Back,” 2006). The CPP Public Information 
Bureau, however, clarified that its website was not hacked, rather when the 
old domain name expired, they decided to register a new name.

Website administration also constantly change their passwords and 
update the security. They also pinpoint and track those who access the site. 

According to the CPP Public Information bureau, the internet opened 
up “a new field of struggle” that extends the information or propaganda 
war of the revolutionary movement. According to a report by the United 
Nations, around 37% of the Philippine population have access to the internet, 
although it ranks 106 out of the 191 countries evaluated in the report (“UN 
Report only 37% of Filipinos have Internet Access,” 2014).

Indeed, the revolutionary forces should plan and organize 
efforts to take advantage of this new medium as its use grows 
among the people. However, the internet has not yet reached 
the vast majority of the Filipino masses. The revolutionary 
forces must take full advantage of the internet, while making 
use of other reliable means of reaching out to and mobilizing 



88 Tangi • People’s War, People’s Press

the Filipino people, and combine these whenever possible 
(CPP Public Information Bureau, personal communication, 
February 9, 2009).

Functions of the Revolutionary Newspaper
Newspapers chronicle history by documenting important events. For more 
than four decades, Ang Bayan chronicled not only victories and major 
developments in the national democratic struggle, but also its errors and 
challenges. Based on the review of the documents and the issues available, 
Ang Bayan also provided the following functions: 

1)	 Serve as Instrument of Propaganda and Agitation 
2)	 Interpret and Analyze Events based on CPP’s standpoint
3)	 Promote CPP Ideology and Party Unity ;
4)	 Provide Alternative News and Perspectives ; and 
5)	 Inspire the proliferation of other underground papers

Instrument of Propaganda and Agitation
Ang Bayan played its role as an instrument of propaganda by highlighting 
the victories of the revolutionary forces and how it advancement the national 
democratic struggle. During Sison’s term as editor-in-chief from 1969-1976 
recorded the number of military, police, and paramilitary troops captured 
or killed in military operations. For example, news articles published in 
the August 1,1969 issue were: “New People’s Army Scores Victories” (1969) 
and “New People’s Army Punishes US Imperialists” (1969). These articles 
highlighted the number of firearms and ammunitions seized during the 
operations, and the number of US troops eliminated. Reports of military 
victories depicted CPP/NPA’s victories in war and helped inspire support 
from readers and non-revolutionaries.

The language, revolutionary jargon, and additional information spice 
up news articles in the underground publication agitated readers. In “New 
People’s Army Scores Victories,” the second paragraph described the four 
Philippine Constabulary sergeants killed as “paymasters for informers 
at the barrio level and as extortion masterminds preying on the people 
in various occupations.” The third paragraph of the same news article 
described military troops as “reactionary puppet troopers” and “reactionary 
military authorities.” In the same paragraph, community-based commercial 
newspapers were described as “bourgeois press” (“New People’s Army Scores 
Victories,” 1969, p. 6)

Meanwhile, the headline “New People’s Army Punishes U.S. Imperialists” 



89Plaridel • Vol. 12 No. 1 • February 2015

used the word “imperialist” to describe US troops. The same paragraph 
continued with, “without being punished for their crimes inside the U.S. 
military bases and for their wanton bombing raids on the Vietnamese 
people” (“New People’s Army Punishes U.S. Imperialists,” 1969, p. 7), which 
may have rallied readers against the US military airmen.

The popularity of the revolutionary movement cannot be attributed 
solely to the distribution of Ang Bayan. Like other social movements in 
the world, the socio-economic conditions sow the seeds of revolutions. 
But the role of the press in popularizing a revolutionary movement should 
not be ignored. Ang Bayan gained readers and increased its circulation as 
the CPP grew. From about a dozen members during its reestablishment in 
1968, the number of CPP members and candidate members surged to 2,000 
in 1972. About 55% were in the countryside and 45% were in the Manila-
Rizal region. About 53% of the members were of peasant origin, about 4% 
were blue-collar workers, and about 43% were petty-bourgeois (Communist 
Party of the Philippines,” 1972). By 1988, Armando Liwanag (Armed with 
Light), one of Sison’s nom de guerre, revealed that ranks had swelled to 
35,000 (Liwanag, 1988) and has reached around 200,000 (Sison, personal 
communication, April 7, 2015) after the new organ has gone digital.

Interpret and Analyze Events based on the CPP’s standpoint
Though journalists are taught are to be objective and avoid editorializing, 
Ang Bayan writers set this aside to perform another important function: 
To interpret and analyze events and social problems for revolutionaries and 
the masses. “We expose to the masses the root causes of their problems, and 
we show them who their real enemies are. Based on social investigation, we 
identify the principal representatives of the basic problems of every class, 
sector, place and period” (Communist Party of the Philippines , n.d. p. 7.), 
according to the undated CPP document titled, “Mass Work.” 

As the main newspaper of the CPP, Ang Bayan must interpret and 
analyze events and social problems based on the Marxist-Leninist-
Maoist standpoint. This task of the publication is clear on its masthead 
“Pahayagang Partido Komunistang Pilipinas Pinapatnubayan ng Kaisipang 
Mao Tsetung” [Publication of the Communist Party of the Philippines 
guided by Mao Zedong Thought]. Marxism and Leninism are used as 
foundational doctrines of the revolutionary movement, while Maoism is 
used as the strategy in the armed struggle. Maoism is a communist doctrine 
that emphasizes protracted revolution in the countryside and stresses the 
role of the peasantry in the armed struggle. Revolutionaries have a deeper 



90 Tangi • People’s War, People’s Press

understanding of the Maoist thought by daily application. In the 1960s, 
stories denouncing leaders of the disbanded PKP Luis Taruc and Jesus Lava 
was common. Ang Bayan provided deeper analyses of the controversy:

Like the Congress of Re-establishment, the First Plenum under •	
the supremes
Guidance of Mao Tsetung thought continues to repudiate •	
Lavaism and 
Taruc-ism, the two major local sources of modern revisionism, •	
and celebrates
The Party’s latest triumph, that is, over the Taruc-Sumulong •	
clique which
Is a rectification of Lavaism. The New People’s Army, cleansed •	
of Lavaism and 
Taruc-ism, is now securely under the absolute leadership of the •	
Communist
Party of the Philippines and is steadfastly fully in the service •	
of the people (“Intensify Party Rebuilding and the Armed 
Struggle,” 1969, p. 1).

Promote CPP Ideology and Party Unity
Like any other political organization or party, the CPP also experienced 
internal struggles and debates. Liwanag (1993) mentioned that in the 
1975 Plenum of the Central Committee demanded that the phrase 
“Pinapatnubayan ng Marxismo-Leninism-Maoismo” [Guided by Marxism-
Leninism-Maoism] must be removed from its masthead. The slogan was 
not removed because most of the Central Committee members remained 
convinced that it was the correct political line for the movement. Deep 
understanding of the CPP’s political line appears to have strengthened the 
revolutionary movement for the past 46 years. Unlike other revolutionary 
publications, Ang Bayan “explicitly underscores and explains the Marxist-
Leninist ideological guidance on the line and practice of the national-
democratic revolution” (“Ang Bayan Orientation, History and Situation,” 
1984, p. 17). 

The Ang Bayan section called Documents provided a platform for 
important documents and directives from the CPP Central Committee: 

It is also the role of propaganda to popularize the calls of 
the Party in order for the masses to understand them, unify 
around them and carry them out in their own actions. We 
expound on the basis of the calls, and we also teach the 



91Plaridel • Vol. 12 No. 1 • February 2015

means for carrying them out. (Communist Party of the 
Philippines, n.d., p. 12)

In the CPP document, “Marxism-Leninism-Mao Zedong Thought as 
Guide to the Philippine Revolution,” Liwanag (1993) cited adherence to the 
correct political line as a contributing factor important for the growth of 
the organization:

The rapid advance of the revolutionary armed struggle and 
the legal democratic movement and rapid increase of armed 
strength was the result of a number of factors: (1) the strong 
foundation of the revolutionary movement developed in 
the 1970s; (2) the perseverance of the revolutionary forces 
along the correct line in most regions, in accordance 
particularly with the founding documents of the Party, 
Specific Characteristics of People’s War in the Philippines, 
Our Urgent Tasks and the Basic Party Course; and (3) 
the rapid worsening of the crisis of the ruling system, 
which exacerbated not only the contradictions among the 
reactionaries but even within sections of the ruling clique 
(Liwanag, 1993, p. 20). 

Since most early issues of Ang Bayan are no longer available, previously 
published Party documents and directives can now be easily downloaded 
from the CPP’s official website, the PRWC. Among the CPP foundation 
documents are the following: Saligang Batas ng Partido Komunistang 
Pilipinas [Constitution of the Communist Party of the Philippines]; 
Program for a People’s Democratic Revolution, which provides an analysis 
of the Philippine condition and the plan for the CPP; Rectify Errors, 
Rebuild the Party!, which provides a comprehensive history of the old CPP; 
Saligang Alituntuninng Bagong Hukbong Bayan [Constitution of the New 
People’s Army]; and the Philippine Society and Revolution, which identified 
feudalism, imperialism, and bureaucrat-capitalism as the social ills in 
Philippine society. The three “isms” became popular slogans during the 
First Quarter Storm of the 1970s, and ideas are still quoted in many rallies 
organized by the national democratic movement. 

Provide Alternative News and Perspectives 
During Martial Law, the crony press was instrumental in promoting the 
Marcos ideology and in covering up the true state of the nation. Those 
allowed to operate were the Philippine Daily Express owned by Roberto 



92 Tangi • People’s War, People’s Press

Benedicto, a sugar baron and a Marcos crony; Times Journal owned by 
Gov. Benjamin Romualdez, younger brother of former First Lady Imelda 
Romualdez Marcos; and Bulletin Today owned by another crony Hans 
Menzi (Ofreneo, 1986). 

The Department of Public Information issued two orders that prohibited 
the publication of seditious materials that promoted disorder, lawlessness, 
and violence. No foreign correspondence critical of the Philippine 
government was also allowed to be filed in the country (Ofreneo, 1986). 
Because of these, it was difficult to publish or broadcast news articles that 
criticized the Marcos dictatorship.

People who refused to believe the Marcos ideology and those who were 
suspicious of the “true, the good and the beautiful” projects of then First 
Lady Imelda Marcos, reverted to underground publications, including Ang 
Bayan. Copies of Ang Bayan and other underground publications were 
even mailed to anti-Marcos activists and CPP sympathizers in the United 
States and in Australia. During the early years of martial law, Ang Bayan 
was an alternative newspaper that published stories censored by Marcos-
controlled media. For example, the article “Ranking AFP Officers in Torture 
Cases Listed” identified officers directly involved in the arrest and torture 
of political activists (“Ranking AFP Officers in Torture Cases Listed,” 1977, 
p. 8).  

During her eight-year involvement in Ang Bayan, Carolina Malay said 
underground publications strengthened the underground movement during 
martial law by providing a information and political analysis:

The traditional media, repressed and limited, could not be 
relied upon to provide legitimate, verifiable information. 
The underground publications, though with an even 
more limited audience, gave tangible affirmation that the 
movement was making progress, scoring victories. (Malay, 
personal communication, May 19, 2015) 

Malay added that maintaining Ang Bayan’s newsgathering, production, 
and distribution networks contributed to the extensive functioning of the 
revolutionary movement.

Inspire the proliferation of other underground papers 
Ang Bayan’s success inspired regional factions of the CPP and other 
organizations affiliated with the national democratic movement to publish 
underground newspapers despite the risks. In October 1972 , after the 
declaration of martial law, Malay and her husband, veteran journalist 



93Plaridel • Vol. 12 No. 1 • February 2015

Satur Ocampo, set up Balitang Malayang Pilipinas [Independent News 
Philippines], a news service that supplies news to other underground 
publications. Although a number of underground papers were published 
during the martial law years, Ang Bayan and Liberation were the most 
widely read and the most regularly published.

The following underground publications were also circulated during 
the Marcos years and beyond:

Ang Guerilya •	 [The Guerilla]: Revolutionary paper of Eastern 
Visayas;
Ang Partisano •	 [The Partisan]: Official newspaper of the 
Communist Party of the Philippines and published in 
Filipino;
Baringkuas •	 [Uprising]: Revolutionary newspaper of the 
people of Cagayan Valley;
Kalayaan •	 [Freedom]: Official publication of Kabataan 
Makabayan;
Daba-daba •	 [Flame]: Revolutionary mass paper in Panay;
Dangadang •	 [Struggle]: Revolutionary newspaper of the 
people of North-west Luzon;
Himagsik •	 [RevoltI]: Revolutionary newspaper of the people 
of Central Luzon started publication in 1977;
Larab •	 [Flame]: Revolutionary newspaper in Eastern 
Visayas;
Paghimakas •	 [Struggle]: Newspaper of the Communist Party 
of the Philippines in Negros;
Silyab •	 [Spark]: Published by the Communist Party of the 
Philippines and the New People’s Army in Bicol;
Talibang Bayan •	 [The People’s News]: Monthly magazine of 
the National Democratic Front/CPP- Metro Manila-Rizal 
region.

Revolutionary programs broadcast during Martial Law augmented 
dissemination to supporters of the underground movement.

Conclusion
For almost five decades, Ang Bayan served as the chronicler of the 
communist movement by detailing every milestone and advancement of 
the people’s struggle for national liberation. It survived various challenges, 
such as the repression of press freedom during the dark years of martial law, 
and the internal struggle between the rejectionists and reaffirmists. The 



94 Tangi • People’s War, People’s Press

underground publication is not immune to technological developments. 
From a mimeographed publication in the 1960s, Ang Bayan managed to 
wage the people’s revolution online in 1998 with help from the NDFP. 

Former Ang Bayan staffer, Malay, said that the underground publication 
“gave tangible affirmation that the movement was making progress, scoring 
victories” (personal communication, May 15, 2015). The news articles and 
editorials in the publication are based on the experiences of revolutionaries 
and their allies, reflecting events inside the movement. Malay also said: 
“Maintenance of the news-gathering, production and distribution networks 
contributed to the extensive functioning of the underground machinery” 
(personal communication, May 15, 2015). Ang Bayan’s success did not 
depend only on the Central Committee and the AB Collective. Revolutionary 
correspondents who wrote stories; members who took turns reproducing 
the publication; and the website administrators who uploaded files and 
videos have all done their share in making Ang Bayan what it is now. 

The revolutionary press may have changed its form but not its content. 
Online or in print, Ang Bayan continues to criticize US imperialism, 
bureaucrat capitalism, and state fascism in all its forms. Online or in print, 
the people’s press continues to draw strength, not from its circulation or 
number of shares and tweets, but from the people’s war and the people’s 
dream for national liberation. 

 



95Plaridel • Vol. 12 No. 1 • February 2015

References
AB Iloco edition, (1981). Ang Bayan, p. 14. 

Abinales, Patricio N. (1996). The revolution falters: The left in Philippine politics after 1986. 	

Cornell University, new York. Southeast Asian Program Publication (SEAP). ()

Ang Bayan Orientation, History and Situation. (1984, November). Ang Bayan, p. 17-22.

Communist Party of the Philippines. (1972, March 3). Summing up our experience after three years. 

Retrieved from http://www.philippinerevolution.net/documents/summing-up-our-experience-

after-three-years).

Communist Party of the Philippines. (n.d.). Mass work. Retrieved from http://www.massline.info/

Philippines/masswork.htm

CPP-NPA web site is back. (2006, August 1). Zamboanga Journal. Retrieved  from  http://

zamboangajournal.blogspot.com/2006/08/cpp-npa-website-is-back.html.

Garcia, R. F. (2001). Comrade torturer. Philippine Center for Investigative Journalism. Retrieved  from 

http://pcij.org/imag/SpecialReport/comrade.html )

Guerrero, Amado. (1969, May 1). Rectify Errors, Rebuild the Party. Ang Bayan , pp 1-28.

Intensify party rebuilding and the armed struggle .(1969, July). Ang Bayan, p. 1.

Interview with Com. Jose Maria Sison- founding chairman of the Communist Party of the Philippines. 

(2000). People’s March, 1(6). Retrieved  from http://www.bannedthought.net/India/PeoplesMarch/

PM1999-2006/archives/2000/aug2k/interview.htm. 

Liwanang, A. (1988). Brief review of the history of the Communist Party of the Philippines: On 

the occasion of the 20th anniversary of its reestablishment. Retrieved from http://www.

philippinerevolution.net/statements/19881226_brief-review-of-the-history-of-the-communist-

party-of-the-philippines.

Liwanag, A. (1991). Reaffirm our basic principles and carry the revolution forward. http://www.

philippinerevolution.net/statements/19881226_brief-review-of-the-history-of-the-communist-

party-of-the-philippines.

Liwanag, A. (1993). Marxism-Leninism-Mao Zedong thought as guide to the Philippine revolution. 

Contribution to the international seminar on Mao Zedong thought. Retrieved from http://www.

philippinerevolution.net/cgi-bin/cpp/pdocs.pl?id=marxe. Link is broken

Malay, C. S. (2006, February). Heroes of press freedom: The underground press in the time of Marcos. 

Center for Media Freedom and Responsibility. Retrieved from http://www.cmfr-phil.org/2006/12/27/

heroes-of-press-freedom-the-underground-press-in-the-time-of-marcos/.

Marcos is Toppled, Aquino is New President. (1986, February) Ang Bayan, pp. 1-3.

New People’s Army punishes U.S. imperialists. (1969, August). Ang Bayan, p. 7. 

New People’s Army scores victories. (1969, August). Ang Bayan, p. 6. 

Ofreneo, R. P. (1986). The manipulated press: A history of Philippine journalism since 1945. (2nd ed). 

Manila. Solar Publishing Corporation. Is it 1984 or 1986? 

Our Liberation Lies in People’s War. (1986, January). Liberation. p. 1 -4.

Pahayag ng Komite Sentral sa ika-19 taon ng muling pagkakatatag. (1987, December). Ang Bayan, pp. 

1-7. 



96 Tangi • People’s War, People’s Press

P. D. 36. Cancelling Franchises, Permits and Authorization Granted For the Operation of Radio, television 

and Telecommunication Facilities. (1972). http://www.gov.ph/1972/11/02/presidential-decree-

no-36-s-1972/

Program for a people’s democratic revolution. (1968, December 26). Retrieved from http://www.

philippinerevolution.net/cgi-bin/cpp/pdocs.pl?id=pdr_e. 

Ranking AFP Officials in torture cases listed down. (1977, October). Ang Bayan p 8-9. 

Reaffirm Our Basic Principles and Rectify Errors. (1993). Rebolusyon. pp. 1-81.

Rectify errors, rebuild the party! (1968, December 26). Retrieved from http://www.philippinerevolution.

net/cgi-bin/cpp/pdocs.pl?id=recte.

Restoring peace in Vietnam. (1973, January 28). Ang Bayan, p. 1-2. 

Snap election is a farce. (1986, January). Ang Bayan. pp. 1-3.

Some proposals for the political line of our mass newspapers. (n.d.). Retrieved from  http://www.

massline.info/Philippines/newspapers.htm)

Statement of the Communist Party of the Philippines on the Agreement Ending the War and 

UN Report only 37 % of Filipinos have internet access. (2014, September 22). Rappler.com. Retrieved 

from http://www.rappler.com/business/industries/172-telecommunications-media/69836-un-

report-filipinos-access-internet.

LUCIA PALPAL-LATOC-TANGI is an Assistant Professor at the Department of Journalism, College  of 
Mass Communication University of the Philippines, Diliman (UP Diliman), Quezon City. She worked  as a 
journalist for almost 15 years in Manila, Hong Kong and Japan before joining the academe. (corresponding 
author: profluciatangi@gmail.com ).


