“Huwag Magpakatuta!”
Journalism Ethics in the Philippines

Eugenia Duran-Apostol
UP Gawad Plaridel 2004 Awardee

The UP Gawad Plaridel is the sole award given to outstanding mediapractitioners in the
University of the Philippines (UP)system. The award is named after Marcelo H. del Pilar
(nom deplume, Plaridel), the selfless propagandlist whose stewardship of the reformist paper La
Solidaridad helped crystallize nationalist sentiments and ignite libertarian ideas in the 1890s.
Like Plaridel, the recipient of the award must believe in the vision of a Philippine society that
isegalitarian, participative, and progressive, and in media thataresocially responsible, critical,
andvigilant.

For the year 2004, the award was given to a print media practitioner — Eugenia
Duran-Apostol. She was cited, among others, for the “body of ber publications and works
which have been consistently marked by excellence, integrity, and social reaponsibility, qualities
whichthe UP College of Mass Commumnication-wishes to developamong students andprofessionals
inthefield of media”.

Asthe 2004 awardee, Apostol delivered this Plaridel Lecture 2004 titled “Huwag
Magpakatuta! (Journalism Ethics in the Philippines)” on November 22, 2004 at the UP
Film Institute Cine Adarna (formerly UP Film Center). About 750 people attended the event,
among them National Artists E Sionil Jose, Napoleon Abueva, and Virgilio Almario; then
UP President Francisco Nemenzo and former UP President Jose Abueva; Philippine Daily
Inquirer (PDI) Editor-in-Chief Letty Jimenez-Magsanoc and other section editors; PDI
Publisher agari Yambot and other staff members; Philippine Center for Investigative Journalism
Executive Director Sheila Coronel; Foundation for Worldwide People Power President Maria
Lim-Ayuyao; faculty members and mass commumication students from UPand other universities.
Officials and faculty members from the Ateneo de Manila University, Centro Escolar University,
De La Salle University (Dasmarifias), Far Eastern University, Kalayaan College, Manila
Doctors College, Miriam College, Polytechnic University of the Philippines, University of the
East, and University of Santo Tomas were also present.

Plaridel (February 2005) 2-1:153-170 153



Apostol

his lecture was originally scheduled for delivery on August 30,

but my husband was called to heaven on August 14, so Dean Nicanor Tiongson
and I agreed to reset the lecture to today. Nic and the UP College of Mass
Communication have been very generous to me - the Plaridel Award was given
to me at beautiful ceremonies held in the high-ceilinged ballroom of the Hyatt
Hotel, and with centerpieces of artfully arranged flowers, a menu of the best
Philippine food served with the music of Filipino songs performed by the UP
Singing Ambassadors. That July 4, the 108* anniversary of Marcelo H. del Pilar’s
death in Barcelona, Spain at the age of 45, was unforgettable to me.

In my acceptance speech that evening, I made it clear that the circumstances
of Plaridel’s time were very different from ours. In the 1890s the Filipino was
suffering from being subject to the Spanish colonizers. Today, after having gone
through American and Japanese colonizers, we are free. But suffering just the
same. From what? From our own injustice towards one another.

After the Japanese left in 1945 and the United States (US) gave us back
our freedom, we enjoyed freedom of action and freedom of the press for some
20 years. But an Ilocano lawyer who became congressman, senator, and then
president, thought we needed to become a New Society and thus declared martial
law to achieveit.

In 1972, Ferdinand Marcos proclaimed himself president-for-life and
closed all newspaper offices and radio and television stations. I am recalling this
for the sake of those of you who are below 25 and therefore have no recollection
of the 14 years of Marcos repression.

In general, during the martial law years, the Filipino remained quite docile.
But there was one ex-newspaperman who became a senator whom Marcos
identified as his most vocal critic. This was Benigno Aquino, Jr. who was kept in
prison until he suffered a heart attack, leaving Marcos no choice but to allow him
to travel to the US for medical treatment.

Seven years later, after he had fully recovered his health, Aquino learned
that Marcos had become ill with erythematosus and so decided to return to the
Philippines. Almost immediately upon arrival at the airport, Aquino was shot and
killed.

The Filipinos were outraged and more than two million of them joined
his funeral procession. But the Marcos media hardly took note of the event. That
was when I decided to do a 16-page special issue on Ninoy Aquino’s funeral,
using the resources of a woman’s magazine called Mr. & Ms., which I was then
editing.



Huwag Magpakatuta

The response to the funeral issue was unbelievable. The agents kept
coming back for more, and so we had to print 500,000 copies. After that, I had
to ask Letty Jimenez-Magsanoc to help me edit a weekly Mr. & Ms. Special
Edition just to feed the hunger of the readers for more about Ninoy and the
growing anger towards martial law and Ferdinand Marcos. Every week, we felt
called upon to record the various demonstrations of civilians against Marcos,
and when no reprisal came (except for an invitation to an interrogation at Fort
Bonifacio in January 1983), we went on for three years, up to and beyond
EDSA 1.

After a hundred issues, we grew bolder and brought out the Agrava
Commission Report in book form. At this time also, the need for a daily newspaper
began rolling in my mind.

The dream of a daily drove me to gather for breakfast one day in January
1985 the main stalwarts of what was then known as the “alternative press”:
Joaquin “Chino” Roces of the Manila Times, Teodoro Locsin Sr. and Jr. of the
Philippine Free Press, Raul Locsin of Business Day, Betty Go-Belmonte of
the Fookien Times, and Joe Burgos of Malaya. 1 asked them if they thought
itagood idea to band together into one combined newspaper, the strength of
numbers supporting a united effort to oppose Marcos.

Chino said no, he would not be responsible for the safety of the reporters
or editors of such a venture under the Marcos regime. The Locsins, father and
son, did not think it was possible to operate freely while the Marcoses still ruled.
Their properties having been forced into a sale, they did not want, they bitterly
said, to honor the regime with legitimacy. Betty’s parents were in self-exile; a
newspaper they owned had been closed. Joe Burgos® We Forum was closed as
well and some of his assets sequestered; he was not looking for new trouble.
Raul Locsin was hiding safely behind the shield of business while reporting
“subversive” political news. Why not be more patient, he advised.

Having had very little first-hand experience with media repression, I guess
I'was more stubborn than them. And so I went into the publication of a weekly
called The Philippine Inquirer, which would bravely monitor the Sandiganbayan
trial of the so-called Aquino 26 from February to November 1985.1had planned
to close the paper and disband the weekly Inquirer after the trial. But Marcos
called a snap election to try to prove to the world that the Filipinos still loved
him.

Here was the opportunity for a daily newspaper to help the Marcos
opposition. Shall we? Should we? We must. As Letty Magsanoc put it, “In the
best of times (for commitment) and the worst of times (fun and games) we



Apostol

managed to have both. Which is why, with fire in the veins, heart pounding, fist
clenched, eyes closed and armed only with the courage of our doubt, we said,
‘Let’sdoit’”

Here was the chance to extend the life of the Inquirer, at the same time
help anti-Marcos forces win that election. But the campaign period was to last
only two months. What could a weekly do? What was needed was a daily.

So re-group for a daily we did, organizing a cooperative newspaper so
that all those working for it could share the responsibility and hopefully, the
rewards. I informed Juan and Cristina Ponce Enrile, who had shares in Mr. &
Ms., of the plan and he said, “A noble idea”. I emphasized that no politician
could be part of it.

The new group bought the name The Philippine Inquirer from Mr.
& Ms. and later paid P900,000 for it. The group also borrowed a million pesos
worth of cash, paper, and equipment from Mr. & Ms. and paid it back (with
interest) in two months.

In three months, The Philippine Daily Inquirer (PDI) had not only
helped to oust Marcos, it was also making money! And in several coup attempts
inspired by Enrile, the PDI stood by duly elected Cory and Doy. Johnny Enrile
must have felt betrayed because in 1989 he (through Nora Bitong, his accountant)
filed a suit against Apostol, Magsanoc, and Doris Nuyda for “breach of fiduciary
duty, mismanagement, etc.”

For five years we went up and down the elevators of the Securities and
Exchange Commission to attend hearing after hearing. In August 1993, the lower
court ruled in our favor and lifted the injunction on our PDI shares.

I decided to sell my shares immediately so that Enrile would not be able
to touch them in the future. My lawyer, Enrique Belo, was not in favor of my
selling, knowing we had a good chance of winning the case. But I was not willing
to take a chance with the unpredictable judiciary.

If Enrile or any other politician for that matter were to end up owning
even a single share in PDI, I would never forgive myself. And I had a ready
buyer for my shares: Edgardo Espiritu. I quickly negotiated the sale before
Nora Bitong could file an appeal with the SEC. Sure enough, Bitong (or Enrile)
went to the SEC en banc, only to find out that the Apostol shares had been
“Espiritu-ed” away.

But a complication had arisen in Bitong’s favor.

In September 1993, the PDI had come out with the Baby Arenas-Fidel
Ramos romance and we heard she was so angry she called her cousin, Joaquin
Yasay, the SEC chief whom she had recommended for the SEC post. In three
months, the SEC reversed the lower court’s decision.



Huwag Magpakatuta

Eugenia Duran-Apostol answers questions during the open forum,

Although my shares had been safely spirited away, we still had to go to
the Court of Appeals with the case. Espiritu was then named in a separate pleading
from Bitong. In mid-1996, ]ust1ce Pedro Ramirez ruled in our favor, saying
Bitong was not the right party in interest.

Bitong took us to the Supreme Courtin 1997, but the following year, the
Supreme Court also ruled in our favor, saying Bitong was not the real party in
interest.

This sidelight brings us to the subject of newspaper ownership in Manila.

Sheila Coronel of the Philippine Center for Investigative Journalism (PCIJ)
wrote about it in 1999 in the book From Loren to Marimar: The Philippine
Media in the 1990s. In the chapter titled “Lords of the Press”, she focused on
the policies and practices of the owners of those newspapers with numerous
and wide-ranging business interests: the PDI, the Manila Bulletin, The Manila
Times (which was then owned by the Gokongwei family) and The Manila
Standard. The Philippine Star and Malaya, being owned by the families of
their editors, were not included in the report.



Apostol

Sheila wrote:

Most of the businesspeople who own newspapers are too busy to
intervene in day-to-day editorial decision-making, but that has not
stopped them from inhibiting journalists from exercising their duty
to report fairly and responsibly. Newspapers have been used, some
to a greater degree than others, to defend their owners’ political
allies or otherwise advance their proprietors’ business concerns. In
many cases, newspapers have tended not to rock the boat on issues
involving government officials and agencies regulating business.
Newspapers have also been utilized by their owners to wage political
and business battles.

Sheila, however, made an exception of the owners of the PDI. She
wrote:

Editors are at the frontline of the battle against interventionist
publishers. Certainly, one reason why the (PDI) has kept its
independence is that its editors have jealously guarded their
prerogatives. Moreover, its owners know that the paper is profitable
because it is hard-hitting and that it risks losing its market if it is
perceived to be losing its critical edge. At the same time, the business
interests of the Prieto family, which owns two-thirds of the paper,
are much less spread out and less vulnerable to government
regulation than the Gokongweis’.

To its credit, the paper has printed stories alleging pollution by a
Prieto-owned firm. But it has also been less than critical of akey
stockholder of the paper, former banker and current Finance Secretary
Edgardo Espiritu, who owns about a third of the (PDI’s) shares.
When other newspapers were highlighting charges made by Sen.
Sergio Osmefia III against Espiritu during the congressional
confirmation hearings, the (PDI) was noticeably circumspect. Still,
despite this, the paper has not exactly handled Espiritu’s boss,
Estrada, with kid gloves. Thus, critics say, the problem with the
paper is not owner meddling but a tendency to shoot from the hip
and to sensationalize stories.

The (PDUIs) strength is that it is the country’s biggest paper, and
politicians are wary about being perceived as intervening in its affairs
for fear of being accused of muzzling the press. The smaller



Huwag Magpakatuta

newspapers are generally more vulnerable to outside intervention
because they have less clout. But the news pages of even a big paper
like the Star, whose circulation ranks third after the (PDI) and the
Bulletin, are sometimes cautious because its main owner, the Go
family, is itself wary of making too many enemies, whether from
the private sector or from the government. If it is true, though, that
the controversial beer and cigarette tycoon Lucio Tan is a secret
shareholder of the paper, then the Star’s defense of Tan on its
editorial and news pages and its generally flattering reporting about
the tycoon can be said to be due to proprietorial intervention.

Please note that those are Sheila Coronel’s words, not mine.

It is relevant to add here that the PDI, to its credit, also has a manual of
editorial policies which states that it is committed to excellence. The manual spells
out in detail the mission, vision, and values of the paper, as well as how to ensure
the accuracy of a story, fairness, objectivity, attribution, how to handle letters to
the editor, the editorial cartoon, use of press releases, gifts in kind and travel
invitations, canons of taste in stories and photographs.

All employees of the PDI are made to sign the Philippine Journalist’s
Code of Ethics formulated by the Philippine Press Institute and National Press
Club, which reads:

1. Ishall scrupulously reportand interpret the news, taking care not to
suppress essential facts or to distort the truth by omission or improper
emphasis. I recognize the duty to air the other side and the duty to
correct substantive errors promptly.

2. Ishall notviolate confidential information or material given me in the
exercise of my calling,

3. Ishall resort only to fair and honest methods in my effort to obtain
news, photographs and/or documents, and shall properly identify myself
as a representative of the press when obtaining any personal interview
intended for publication.

4. Ishall refrain from writing reports which will adversely affect a private
reputation unless the public interest justifies it. At the same time, I shall
fight vigorously for public access to information, as provided for in the
Constitution.

5. Ishall not let personal motives or interests influence me in the
performance of my duties; nor shall Taccept or offer any present, gift or
other consideration of a nature which may cast doubt on my professional
integrity.

6. Ishall notcommitany act of plagiarism.



Apostol

7. Ishall notin any manner, ridicule, cast aspersions on, or degrade any
person by reason of sex, creed, religious belief, political conviction, cultural
and ethnic origin.

8.  Ishall presume persons accused of crime of being innocent until proven
otherwise. I shall exercise caution in publishing names of minors and
women involved in criminal cases so that they may not unjustly lose
their standing in society.

9. Ishall not take unfair advantage of a fellow journalist.

10. Ishall accept only such tasks as are compatible with the integrity and
dignity of my profession, invoking the “conscience clause” when duties
imposed on me conflict with the voice of my conscience.

11. Ishall conduct myself in public or while performing my duties as
journalist in such manner as to maintain the dignity of my profession.
When in doubt, decency should be my watchword.

The PDI is the only newspaper in the country that has an ombudsman
or reader’s advocate to ensure observance of this Code and of the provisions of
the manual.

Its first ombudsman, who served during my time as board chairman,
was the late Domingo Quimlat. He was succeeded by Alice Colet-Villadolid. The
current reader’s advocate is Raul Palabrica, a writer-lawyer who has weeded out
afew editorial people caught breaking company policy. Being a lawyer, Palabrica
was instrumental in documenting evidence against two section editors who were
found to be inefficient. Also removed was a reporter who was so clever in
sourcing material that no evidence of blatant wrongdoing could be traced to her.
But this reporter, like Al Capone, got fired through simple neglect - she failed to
file the correct documents for a leave of absence.

From my nine years as board chairman, I have a few stories to tell in
relation to the development of strict adherence to the company’s journalism
ethics.

Our first editor was a lovable character who looked fat and fun-loving,
like Garfield. He was such a talented writer and speaker he became not only
editor of the PDI but also a radio and TV commentator. So eloquent was he.
From the start, I was uneasy about his trimedia involvements. One day, he attacked
President Cory Aquino’s executive secretary, Joker Arroyo, on his radio and TV
programs and in his column in the PDI. Joker sent an answer but Garfield
refused to run it in the PDI. So one night, Letty Magsanoc and I sat at the news
desk and made sure Joker’s answer was printed on the front page of the next
day. Garfield did not show up at the office the next day and the next, and on the
third day, our board of directors met and decided he could no longer be editor



Huwag Magpakatuta

and columnist at the same time. He had to choose one or the other. He chose to
resign, and I had to look for a new editor.

This one turned out to be a brown-skinned Clint Eastwood. He was
okay for four years, during which time PDI continued to climb up the circulation
and business ladders.

In the meantime, the business executives to whom I had given 49 percent
of the shares in the company became more ambitious and wanted control. When
I went to the US for a vacation, they saw in the company’s books that I had
forgotten to put a share in my name - and they took advantage by ousting me as
chairman, despite the fact that I owned another 49 percent of the stocks. The
remaining two percent were owned by Doris Nuyda, Vic Agustin, Ceres Doyo,
and a few other members of the editorial staff.

At the next stockholders’ meeting, we surprised the new board with the
votes of the two percent minority, whom I brought in with me - and I regained
ascendancy.

But this was four years before I decided to sell my shares to prevent Juan
Ponce Enrile from getting any of them - which I described earlier.

How then was I to handle the Clint Eastwood at the editor’s desk who
had sided with the business group?

I had to fire him for loss of confidence. But he would notlet go - until
I asked the janitor to please take his computer and his desk to the boardroom,
which functioned as my office, and then Ilocked the room.

Clint Eastwood went off to the National Labor Relations Commission
and filed a suit against Mrs. Apostol. In a few months, the NLRC ruled victory
for him and he was awarded P3 million from the PDI treasury - a mere pittance
from what the company was making in 1991.

That was how Letty Magsanoc, who had been my choice as editor from
the start, finally came in as editor-in-chief. Come December 9, 2004, she will
have been editor for almost 14 years, and her record of crisis management can
fill a whole book or even two.

But before I go into the many instances in Letty’s record, let me share
with you some valuable information which I found recently in the book Elements
of Journalism by Bill Kovach and Tom Rosenstiel. Its subtitle is “What
Newspeople Should Know and the Public Should Expect”. The book, by the
way, should be required reading in all journalism schools today. Itis perfect for
usall.

For three years, according to this book, a committee of concerned
journalists studied how excellence in journalism could be attained. They finally
came up with nine basic elements:



Apostol

Journalism’s first obligation is to the truth.

Itsfirstloyalty is to citizens.

Its essence is a discipline of verification.

Its practitioners must maintain independence from those they cover.
It must serve as an independent monitor of power.

It must provide a forum for public criticism and compromise.

It muststrive to make the significant interesting and relevant.

It must keep the news comprehensive and proportional.

Its practitioners must be allowed to exercise their personal conscience.

N RPN RN

Now, here are stories from the PDI experience as told by the editor-in-
chief. Please judge for yourselves if they contain these nine elements.

October 1993

The day before PDI ran a two-part series by the Philippine Center for Investigative
Journalism on the romance of Baby Arenas and then President Fidel Ramos, the
press secretary in Malacafiang called the editor-in-chief and told her to kill the
story. But Letty Magsanoc said the story was solid and impacted on the national
interest, considering how the lady in question conducted herself like a First Lady,
complete with presidential guards and the other trappings of power paid for by
taxpayers. Ms. Arenas herself had been flaunting her intimate relations with FVR.

The PDI was the only paper that ran the series although the PCIJ offered
it to all the other print media outlets. For having used the stories, PDI was
harassed and threatened.

A week after the series ran, the government, through the SEC, took a
renewed interest in the ownership of a big block of allegedly disputed PDI
shares. (Remember what I said earlier about Nora Bitong?) The PDI also got a
bomb threat.

January 25-28, 1995

The PDI ran a four-part series on Speaker Jose de Venecia’s behest loans for his
Landoil Group of Companies during martial rule. During the Ramos
administration, De Venecia came back to power in a big way for the first time
since Marcos. It was an open secret that he was gunning for the presidency and
was flexing his muscles, a hangover from the martial law regime. So the series
had to go through a thorough legal scrutiny by an assorted number of people
and lawyers, and even went all the way to the Supreme Court - to a retired SC
justice, that is.



Huwag Magpakatuta

It took weeks before PDI could run the series. Finally, the paper was
given the go-signal to publish, but on the condition that a series presenting De
Venecia’s side run parallel to the behest loan series.

With that condition, PDI had to hold publication again until the De
Venecia interview was completed. Never mind the wait. The main thing was,
the PDI ran the series and put on record De Venecia’s still-unpaid behest loans.

May 1996

PDI ran a story on the North Luzon Expressway Rehab contract awarded to the
Lopez-owned Benpres Corporation that the House of Representatives was
investigating because of allegations that its members had been bribed by the
Lopez group through then Rep. Albertito Lopez. The loudest voice came from
neophyte congressman Mike Defensor, a member of the committee on public
works and highways, who seemed determined to clean up the House. PDI
backed Defensor in his lonely struggle in the wilderness of congressional
corruption. But when it was time to subpoena Eugenio Lopez III, the ABS-
CBN chair, Defensor lost his voice and his nerve. The probe fizzled out.

PDI was the only paper that gave the story page-one treatment for as
long as it was news, despite retaliatory threats and pressure from ABS-CBN. Ina
subsequent news story, Jay Sonza, who had just quit the giant network, disclosed
that his instructions from the network’s top management had been to destroy the
PDI.

To the credit of the paper’s majority owners who are related to the
Lopezes by affinity, they never asked the editors to go easy on the family, only
that the editors be fair.

August 1996

PDI had the entire Congress on its back when it ran a series of special reports on
the pork barrel and how it was enriching lawmakers, especially members of the
Lower House. Some members of the House went so low as to demand that the

PDI office be padlocked.

August 1998

PDI ran a series of stories that showed Erap’s fondness for luxuries, among
them the P100-million repair work on the presidential yacht and the P10-million
kitchen makeover in the Palace Guesthouse. The paper was also assailed by the
Palace for reporting that Erap’s US-based cousin Celia Ejercito de Castro was
on the Palace payroll (PDI had the payroll document) as a “consultant” Trade
Secretary Jose Pardo himself called up PDI president Sandy Prieto. Press Secretary



Apostol

Jerry Barican, on the other hand, called up the editor-in-chief. But both men
failed to make first base. PDI went ahead and published the stories.

September 1998
PDr s series of stories based on eyewitness accounts and informants who provided
documents alleged that Lucio Tan diverted income due Philippine Airlines (PAL)
into his own companies. While PAL was barely operating on a wing and a prayer,
Tan’s airline-affiliated companies were prospering,.

The series earned for PDI another libel suit.

These muckraking stories on Lucio Tan were extremely hazardous to
PDrs financial well-being, given that ad revenues are the lifeblood of a newspaper.
Tan’s group of companies by themselves can keep any paper afloat.

But PDI was not looking at the bottom line. Its ultimate line is the
national interest. In this case, PDI was talking about the national flag carrier.

April 1999

PDI had looked up to Korina Sanchez as a broadcast journalist, but the staff
were sorely disappointed when she called up the publisher and asked him to stop
the PDI from publishing a story on a finance company repossessing her Mercedes
Benz. The editor-in-chief turned down her plea. PDI believes that the profession
required journalists to live thoroughly clean lives, and that includes paying one’s
debts. The paper does not believe in making exemptions. It exposes lower mortals
for the same offense, so why spare those in the media? That wouldn’t be fair.
PDI dishes it out and should be able to take it on the chin as well. PDI published
Korina’s story with her side up front. Even so, it was the beginning of her obsessive
hatred for the PDI, which rankles to this day.

The next time the PDI angered Erap, the paper was hit hard. His
businessmen-friends, led by his colleagues in the movie industry, withdrew their
ads from PDI starting in April 1999. Government institutions also pulled out.
The boycott lasted five months. The PDI’s Palace reporter was also ostracized,
excluded from informal chats with the President. The press secretary said that the
paper “twisted” its reports.

In a formal letter, the Palace informed PDI that the paper was banned
from covering the President’s state visit to Brunei in August. Asif on cue, the
BIR also conducted a tax audit of PDI’s senior officers.

September 1999
Still in the grip of an ad boycott, PDI was attacked on the legal front by an
Erap-identified lawyer. He filed several libel cases against PDI for committing



Huwag Magpakatuta

“terroristic acts” and inciting the public to sedition, citing its articles on the
following: Erap’s alleged connivance with the Marcoses to hide the latter’s secret
Swiss accounts; Jude Estrada’s flying on a military plane for a private trip with his
friends to Cagayan de Oro and not paying his hotel and food bills, which were
picked up by the local tourism people; and Erap’s extramarital relations with
Laarni Enriquez. Other stories at about this time included Enriquez’s link to a
bribery attempt in connection with an anomalous textbook deal.

The ad boycott appeared to be over by late November 1999. Malacafiang
may have finally given up on the PDI as it continued to report the news about its
occupant with neither fear nor favor.

An unexpected outcome of the ad boycott was the unprecedented
outpouring of public support which translated into the projection of Erap’s
image as a bully and further eroded his authority to govern.

But it was really after Chavit Singson’s friendship with Erap died that the
people were outraged. Like the death of Ninoy, the whole country was outraged
by the sins of Erap as told by Chavit.

Whereas only Mr. & Ms., Malaya, and Radio Veritas covered and
reported the truth in Ninoy’s time, in Erap’s time all newspapers, radio, and TV
covered the impeachment trial every minute of the day.

Our own Pinoy Times sold hundreds of thousands of its Special
Edition, which photographed his mansions, mistresses, and money. We even
foretold two months early the outcome of the voting by the senators on the
opening of the envelope. Eleven to 10, the Erap diehards would vote in Erap’s
favor, we said.

Sinabi nang “Huwag magpakatuta” - nagpakatuta parin! This cover came
about because at a rally in Makati, one anti-Erap dog lover showed up with her
dog all decked out with little placards that said “Erap, Resign” At about this
time, one of our reporters submitted a story that ex-President Cory Aquino was
warning the people to watch the impeachment proceedings because Malacafiang
was bent on influencing its outcome. The story led us to count 11 senators who
seemed to be pro-Erap. Using our photo of the dog at the rally, we asked our
artist, Nonoy Marcelo (God rest his soul), to lay out the message to these 11
senators: Huwag magpakatuta (Don’t allow yourselves to be used by Erap as
puppy dogs). This we published on November 19, 2000. Two months later, on
January 17,2001, our cover became real - those same 11 senators voted not to
open the Jose Velarde account of Erap.

The people were furious. Their outrage triggered the gathering at the
EDSA Shrine which led to Erap leaving Malacafiang, to be replaced by his vice
president, Gloria Macapagal-Arroyo, as the new president on January 20.



Apostol

A dog is used by anti-Estrada forces to creatively exhort senators during the
impeachment trial of former President Joseph Estrada not to be puppy dogs of the
administration. (cover of Pinoy Times, November 19, 2000)

It was mass media’s finest hour.

That admonition to the 11 senators, “Don’t be puppy dogs of the ruling
elite”, should be addressed as well to all journalists of the world.

To be beholden to any news source is tragedy for a reporter. To be
beholden to any advertiser is tragedy for a newspaper. To act like puppy dogs to
public relations officers makes the editorial staff lose confidence in the editorial
desk.

The main job of the newspaper is to be a watchdog, not to be anybody’s
puppy dog or tuta.

166



Huwag Magpakatuta

It is now time to end this lecture, although we have not had the space to
talk about community journalism and its 400 practitioners whose lives are
endangered because of their dedication to local reporting that is so important to
nation-building,

Nor have we had the space to discuss the Philippine Press Institute, the
supposed watchdog of local journalism, and how it lost its teeth. Thope you are
concerned enough about these issues and others, such as the impact of technology
on journalism, to bring them up at the open forum.

ButI cannot leave you without paying homage to our best literary writer
and journalist Nick Joaquin, whom we lost in April 2004.

Nick said that “journalism is responsible writing. The reporter is duty-
bound to communicate - and to communicate as sensibly as possible. He must
not play games with the reading public. Communication is serious business.”

Thank you all for being here today.

OPEN FORUM

Question (Q): What is your stand on the proposal to change the 1987
Constitution to allow foreign ownership of media? How will this
affect news content?

Answer (A): This is our country, we love it, and we don’t want foreigners to
meddle with it. And if they were to own newspapers, our media in the
Philippines, that would be like giving up our own ownership of ourselves.
Never should it happen.

Q: Do you think journalists should be given licenses, just like
engineers and doctors? There are those who argue that journalists,
like licensed professionals, also serve the public welfare.

A: I'wish I knew the answer, but maybe someone can tell us why journalists
should not be licensed. If they were not licensed, anybody can call
themselves journalists. However, there is a reason why we should not
require licensing of journalists. To be a lawyer or doctor, you’d have to
go through many years of schooling. But in journalism, sometimes even
if you don’t finish your high school, you can be a very good writer. Take
the case of Nick Joaquin who never finished a course in journalism but
turned out to be one of the best journalists in this country. That is one of
the reasons why it is not necessary to license journalists.



Apostol

Q:

What is your reaction to the argument that the media should
support government policies and programs, and shun its
adversarial role, on the premise that it is counter-productive to
national development? How will the media belp in finding the
solutions to the crisis besetting the country?

To have the media and the government go hand-in-hand is not very
healthy. How can the media be the watchdog if who you are watching is
also your friend? There should be a very clear definition of roles.
Government is government and media are media. There are certain things
that government does that are worthwhile and should be encouraged. I
don’t see why media have to quarrel with everything that government
does. I think all newspapers have to encourage government when they
see something good. Corruption is really the number one factor that
works against everybody - against government and against ourselves. If
there were no corruption, then the fiscal crisis would not have happened.
Thatisa very difficult thing to do, but we should try to understand more
why fiscal crisis happens.

The PDI is very much identified with you and vice-versa. How
come your name as founding chair is no longer in the staff boxs

I had my name removed from the PDI in July 2002 because I was not
happy with the fact that the PDI was hiring a columnist, one more society
columnist, who, I thought, would only aggravate things in the lifestyle
section which has a lot of entertainment materials, society gossip, and
society news at that time. When I heard that they were hiring another
society columnist, I said that the day the name of that society columnist
comes out in the PDI, please remove my name. That was my silent
protest. Of course the editor, Letty Magsanoc, didn’t want to do it.
said please remove my name because if you don’t remove my name,
then I would be forced to sue the PDI, and I didn’t want to do that. Just
do it quietly. So this has been very quiet, until today.

How can journalists belp mend the Filipinos’ broken spirit? What
is the true meaning of being a journalist?

Areyour spirits broken? (Audience: No.) Your spirits here, I think, are very
hopeful. But it can be easily broken if things that are happening today
continue. Now, I feel that many of our problems are caused by our



Huwag Magpakatuta

education system. I feel that our young people are not given the right
kind of education that they are entitled to. This is why you have given me
the right opening to introduce the education revolution which I am into
these days. You see, in the elementary schools, of which we have 40,000
all over the country, half of them don’t have enough facilities needed to
educate the young people. And on top of this, half of the teachers that
we have are not really very well qualified to become good teachers. In
this program that I am advocating, the “education revolution”, we are
asking people power to be used in the local level to improve the physical
needs of the children in the schools. And secondly, to improve the teachers
in what we call “mentoring the mentors” because not all teachers seem
to be aware of the importance of their jobs. We feel that if our students
were better qualified, then hopefully we will have fewer problems.

With regard to the ownership structure of the PDI, what lessons
can we learn from its past cooperative structure?

The cooperative structure in the PDI was my dream but it did not happen.
In the beginning we were getting P50 from each of our employees and
this served as their share in the cooperative. After the first 15 months, a
group of other employees were able to convince them that unionism
would be better than cooperativism. We partly blame ourselves for not
being able to project to the officers and members that cooperativism
might be the best idea, so that everybody has a say in the running of the
newspaper. But since the rewards of unionism had a greater appeal at
that time, especially to our reporters, they voted down the cooperative
and unionism was adopted in the PDI. Now, we’re just lucky that the
eventual owners of the PDI are not so heavily burdened by duties that
have to do with the government. The owners, the Rufinos-Prietos, have
businesses but they are not dependent on the government for any of
these things. They can stand up to government and not suffer from it.
And then when the government goes up to them for taxes, their tax
papers are clean. They have nothing to worry about.

We all know that after Iraq, the Philippines is said to be the most
dangerous place in the world to practice the profession. Given
this, how would you encourage aspiring journalists to pursue their
goals? Is it right to say that once you become a journalist, you
must be prepared to die?



Apostol

A

If you’re going to become a journalist, especially if you want to go to the
provinces, then yes, be ready to die. But isn’t it [dying] just like going to a
higher form of life? We have to know that that is always a price we have
to pay.

What advice can you give to students who want to go to the
mainstream media or the alternative media if and when they
graduates

You’ll have to love your country. If you love your country and you have
the talent, for journalism, the spirit to want to improve your life and
improve the life of others, then do it. To be a journalist, you really have
to be very special. And all of you here are very special, I’'m sure. So
continue to study, so that our country will be much better in the future.

What advice can you give to students who want to go to the
mainstream or alternative media if and when they graduates?

You have to love your country. If you have the talent for journalism and
the spirit to improve your life and those of others, then do it. To be a
journalist, you have to be very special. And all of you here are very
special. So continue to study so that our country will be much better in

the future.



