Media as Site of Social Struggle:

The Role of Philippine Radio and Television
in the EDSA Revolt of 1986

Elizabeth L. Enriquez

The media are an arena of social and political contention. While they are
moreoften regarded as a force for the status quo, they also have the potential
to arm their audiences with information these audiences need to effect change.
The liberative potential of the mass media is enbanced by the growth of
media technology, which, while enforcive of the rule of the dominant forces
insociety, also has thepotential to empower forces challenging the status quo.
Forits capacity to transcend geographical and political boundaries,
broadcasting is particularly crucial during crisis situations. By sending
information to virtually any audiencewithin techmoligical reach in real time,
television and radio create an immediate impact on public understanding,
perception and opinion as a crisis unfolds and demands citizen response and
reaction, thus belping mobilize the critical mass change requires. This was
most tellingly and dramatically demonstrated during the 1986, or furst EDSA
revolt, when the broadcast mediaplayedasignificant part in bringing Filipinos
in their millions out into thestreets to overthrow the Marcos dictatorship.

Whﬂe itis often argued that the mass media are a force for the
status quo, the media are also an arena for social struggle
where change is negotiated. This liberative potential of the media
is expanded by the growth of media technology, particularly in the
area of broadcasting, even if the same expansion can be said to be
another structure by which the dominant enforces its culture.
Broadcasting, whose signals transcend geographical and national
boundaries, is particularly significant during crisis situations when
the status quo is under threat and under pressure to accommodate
change. With their ability to send information to virtually any

Plaridel (August 2006) 3:2, 123-138 123



Enriquez

destination in real time, and thus create an impact on public
perception and opinion during fast-developing situations, television
and radio have been crucial to the process of transformation and
the inclusion of a critical mass of people in this process.

This point is proven by several tumultuous events in recent
Philippine history, but probably most dramatically by the first
EDSA revolt, punctuated not only by the stunning demonstration
of a people that they would take no more from the dictator, by
pouring out onto the country’s main highway, but also by the
significant and amazing part the media, particularly the broadcast
media, played in the uprising. The historic episode happened 20
years ago this year. A few attempts have been made to duplicate
the display and impact of what has come to be known as People
Power, but none has created the astonishing result of the first one,
including the media waves that were created by and in turn helped
create the 1986 revolt.

The Historical Context

A review of the history of broadcasting in the Philippines should
help explain the conditions the media were in at the time of the
revolt.

In another paper, I traced the birth of radio in the
Philippines during the United States (US) colonial period, its use
for propaganda as well as resistance during the Japanese occupation
of the Philippines in the Second World War, its phenomenal postwar
growth, and the introduction of television. The coming of
broadcasting to the Philippines should be understood in the context
of the colonial occupation of the country by the US. US
entrepreneurs brought in commercial broadcasting in the 1920s
both as a business enterprise - as a medium of advertising for US
products as well as for the product potential of radio sets - and as
an agent for the “Americanization” of the Filipino consciousness,
the better to make the natives receptive not only to US products
but also to US values (Enriquez, 2003: 6-18). In yet another paper,



Media as Site of Social Struggle

I suggest that, because the Americans were conscious of the impact
of radio on the growing legion of audiences as well as of the
usefulness of the new technology in times of war, the colonial
administrators of the period encouraged and supported the growth
of radio as a mass medium. However, while Filipinos appeared to
have embraced alien cultural expressions learned by listening to
the radio, the local broadcasters inserted elements of the local
culture - such as local music, literary practices like the balagtasan
and the Tagalog language - which was very well received by local
audiences, suggesting a measure of resistance to a foreign culture
by insistence on local traditions (Enriquez, 2006: 157-163).

In the Second World War, radio became one of the cultural
arenas where the invading Japanese, on the one hand, and the
Filipino resistance groups, on the other, waged a fierce propaganda
battle. The brutal Japanese censorship of radio, newspapers, film,
stage shows, publications such as magazines and books and artistic
expressions like music and painting, heightened Filipino
consciousness of the value of free expression. At the same time,
the experience proved the power of broadcasting to capture the
imagination of audiences (Enriquez, 2006: 164-217). Thus, after
the war and upon the declaration of Philippine Independence from
the USin 1946, radio experienced explosive growth. It took almost
20 years before the war to put five stations on the air. After the
war, 33 stations went on the air within a decade. By 1968, there
were over 200 radio stations all over the country; 280 by 1972
when Marcos declared Martial Law (Enriquez, 2003: 16-22). Half
a dozen television stations were operating in Manila by this time,
including a government station, and two others outside Luzon.
All but one television station and a few radio stations run by
government and by schools and religious groups were in the hands
of powerful elite families with stakes in both politics and the
economy: the Lopezes, the Sorianos, the Elizaldes and the Roceses
(Pinoy Television, 1999: 202-204).

Elite control of broadcasting, as well as other fields of
cultural production, was assured by a Congress - likewise controlled



Enriquez

by the same class - that exercised the exclusive power to award
broadcast franchises. This control may not have been too apparent
to the audiences as Philippine broadcasting, obviously run by
commercial interests, took the appearance of the free-wheeling
commercial media of the West as stations seemed engaged in
healthy competition. Perhaps less evident but not less significant
in their impact were the political interests supported by the media,
including broadcasting, proven particularly during election when
media exposure helped get the votes that kept one in power. The
oligarchic control of power and resources in the country, including
the cultural arena of broadcasting, was problematic, however, even
for the oligarchs themselves. The 1960s saw an increase in the
amount of airtime dedicated to news programs, coverage of live
news events and commentary, partly helped by developments in
broadcast technology but also provoked by opposing political forces
that increasingly used broadcasting, as well as other media, for
political gain. Heated election campaigns plus an increasingly
strident and militant leftist youth movement that took to the streets
to rally against “isms” like US imperialism, capitalism and fascism,
all covered by the media, posed a serious challenge to the stability
of the government of then President Ferdinand E. Marcos, who,
it is widely believed, intended to perpetuate himself in power.
Marcos used the discord and the vociferous clamor for social change
to justify the move he made to execute his plan.

A Baffling Silence

In the morning of September 22, 1972, Filipinos were surprised to
find their radios silent. They knew something was afoot when
they found there was no television broadcast either and no
newspapers. Later in the day, a government announcement
simulcast on government radio and television informed the people
that President Marcos had signed a declaration of Martial Law the
previous night and ordered the closing of all media outlets. Among
the liberties that the new political order suspended was freedom



Media as Site of Social Struggle

of the press, which by definition included radio and television.
Marcos accused the media of lawlessness, sympathy for the leftist
movement, and of waging a propaganda assault against the
government (Maslog, 1988: 27). Marcos’ first letter of instruction
upon the proclamation of martial rule was the transfer of all
communications media to the control of the Press Secretary and
the Secretary of National Defense (Maslog, 1988: 27).

Marcos authorized on the same day, however, the
continued operation of government radio stations and the radio-
television stations of Kanlaon Broadcasting System (later Radio
Philippines Network), owned by his friend Roberto Benedicto, as
well as the resumption of publication of the newspaper The Daily
Express, published by another crony, Juan Perez (Maslog, 1988:
27). After new systems of media control were put in place,
newspapers, magazines, radio stations and television stations
reopened, except those owned by Marcos’ political rivals, including
the Lopezes, the Roceses, the Elizaldes and the Sorianos.

Marcos was critical of the oligarchic control of the mass
media. When he declared Martial Law to prolong himself in power,
he built his own oligarchy and put the media under the control of
either the government or his family and friends, effectively
suppressing dissent expressed through the media. The Lopez and
Roces families were soon edged out of the media, replaced by
Benedicto and Benjamin Romualdez, Marcos’ brother-in-law, even
if some old players were allowed to reopen their networks under
an atmosphere of censorship. Benedicto soon built the largest
radio-television network in the Philippines at the time. Meantime,
several publishers, editors and other journalists were put in jail,
including a few broadcast journalists.

Within a few days Malacafiang began issuing various orders
regulating the media. For radio and television, a string of offices
replaced the old Radio Control Office. In 1973, broadcast operators
organized the Kapisanan ng mga Brodkaster ng Pilipinas (KBP),
purportedly a self-regulatory organization of broadcasters but
controlled tightly by the government through the Broadcast Media



Enriquez

Council (BMC) headed by Teodoro Valencia (BMC-KBP Training
Manual, n.d.). The government and its military arm exerted control
over the media by both coercive and persuasive methods: prior
censorship, threats of legal sanctions, bribery, detention, physical
intimidation, and the ultimate method of death when nothing else
worked (Maslog, 1988: 30-32), particularly to those suspected of
having links with the underground resistance. The climate of
suppression corrupted many and broke the spirit of some others.
This climate produced a heightened consciousness not only
among radio/television workers but also among their listeners and
viewers. Particularly in radio, this consciousness led to the forging
of protest radio, which was part of the alternative media -
alternative to the crony media, that is - of the early 1980s.

Protest Radio

Beginning in the late 1970s new publications came out that dared
to be critical of the dictatorship. The first ones were the We
Forum, Malaya and the student paper of the University of the
Philippines, The Philippine Collegian (Maslog, 1988: 32-35).
Despite military harassment of the papers’ publishers and
journalists, the alternative press persisted. When chief Marcos
rival Benigno Aquino was assassinated on August 21, 1983 upon
his return from exile in the United States, the floodgates of press
freedom burst open (Maslog, 1988: 35). A slew of newspapers
and magazines, emboldened by public indignation over Aquino’s
murder, began rolling off the presses (Pineda-Ofreneo, 1986: 25-
26). In radio, the Catholic radio station DZRV was the first to
join the fray and was the only radio station that covered blow-by-
blow the airport assassination of Aquino (Dalisay, 1990). with its
correspondent annotating the event through a pay phone (Santos
& Domingo-Robes, 1987:79), and the funeral of the slain former
senator (Maslog, 1988: 35). Some other radio stations attempted
to cover the 10-hour funeral procession attended by two million



Media as Site of Social Struggle

sympathizers, but their frequencies were jammed (Pineda-Ofreneo,
1986; Dalisay, 1990).

Many citizens in the predominantly Catholic nation took
DZRV’s stance as indicative of the Catholic clergy’s increasing
displeasure with Marcos. For many, it was also their cue to begin
taking an oppositional stand.

The charged situation encouraged radio commentators in
several AM stations to view more critically the unfolding events
that would lead to the end of Marcos’s rule. As the political
opposition led by Aquino’s widow, Corazon, mounted street
protests and launched civil disobedience campaigns that had the
public boycott the crony press among other things, some radio
stations braved the government restrictions that were still in effect,
and covered and commented on the escalating opposition to
Marcos. Some provincial stations also began to stir (Punay, 1984:
25-27).

In late 1985, Marcos, reacting to foreign criticism brought
about by increasing international coverage of his regime, announced
he would call a snap election for the presidency and vice presidency
in February 1986. The opposition organized a ticket and fielded
Corazon Aquino. Radio stations covered the heated campaign and
election, the fraudulent counting of ballots by the Commission on
Elections (COMELEC) as well as the discrepant count of the
National Citizens’ Movement for Free Elections (NAMFREL), the
howls of protest that soon followed, and the citizens’ revolt that
ousted Marcos. In fact, radio did not merely cover the revolt; it
was a crucial participant.

Radio in Revolt

With the increasingly high-pitched clamor for afree press, more
media outlets began covering the turmoil. DZRV started its
coverage of election-related events days before the February 7
snap election. With the still considerable pro-Marcos media
reluctant to cover the opposition, DZRV concentrated on the



Enriquez

activities of the NAMFREL (Santos & Domingo-Robes, 1987,
p- 81) whose mission was to ensure free and clean elections, but
which was also perceived to favor the opposition. There were
other radio stations though that began to air a more balanced
coverage of what was happening. In the provinces, radio operators
monitored the Manila stations, and several patched onto DZRV
and aired its coverage throughout the country (J. Keithley, personal
interview, March 27, 2003). This was how people in the regions
were kept informed of what was happening in Manila.

Among the memorable images radio created in the minds
of the listeners during the historic election of February 1986 were
those of groups of ordinary citizens holding vigil at election
precincts and guarding the ballot boxes with their lives, the
COMELEC computer tabulators walking out in the middle of the
vote count to protest the electronic manipulation of the election
returns, and the millions of people at the Luneta who heeded
Corazon Aquino’s appeal for a boycott of the establishment media
that proclaimed Marcos winner of the election. With its advantage
of immediacy of reporting that newspapers did not possess, and
with television yet unable to balance its coverage, radio was alone
in those days in presenting in real time a true picture of the outrage
of the nation at the massive fraud with which the regime conducted
the election to ensure the perpetuation of the despot in power.

While the tumult was rising, restive elements in the military
led by then National Defense Secretary Juan Ponce Enrile and
Philippine Constabulary Chief General Fidel Ramos announced a
break from the government in a press conference at around 6:30
p.m. on February 22 (Stuart-Santiago, 2000: 61). They also publicly
recognized Corazon Aquino as the winner of the election and
appealed to Marcos to give up power. The media were in full
attendance, including foreign correspondents (Stuart-Santiago,
2000: 55, 60-61, 133) and the news was out instantly throughout
the country and all over the world.

Within two hours, the late Senator Aquino’s brother, Butz
Aquino (Stuart-Santiago, 2000: 70), and Filipino Catholic leader



Media as Site of Social Struggle

Cardinal Jaime Sin went on the air over DZRV to rally the people
to EDSA - Epifanio Delos Santos Avenue, the main highway that
cuts across several municipalities and cities that comprise Metro
Manila - to support and physically guard the newly-declared rebels
holed up in Camp Crame and Camp Aguinaldo against the loyal
forces of Marcos (Johnson, 1987: 78; Stuart-Santiago, 2000: 67-
71). At first Enrile and Ramos had only 200 men (Karnow, 1989:
417). Asthe throng on EDSA between the two military camps
swelled into a multitude that some radio commentators estimated
to have reached a million at one point during the four-day revolt,
other soldiers joined the rebel forces. As the people kept watch
on EDSA through the night, the siege began. Marcos loyalists in
the armed forces began to surround the area but failed to get close
to the rebels as the people formed a formidable human barricade
around the camps. For the first time, civilians protected the military.

Meanwhile, an unlikely voice was on the air at DZRV
informing the people of the brewing revolt. June Keithley, until
then better known as a television comedienne and children’s show
host, had been commenting on the conduct of the election on the
air. Coached by Jesuit priest James Reuter (J. Keithley, personal
interview, March 27, 2003), who was once detained by Marcos on
sedition charges (Johnson, 1987: 175), Keithley became the voice
that alerted the rebels about government troop movements, rallied
more people to EDSA, and appealed to the military groups that
remained loyal to Marcos to switch their loyalty to the people.
Both sides were listening, including the people on EDSA who
brought portable radios (Stuart-Santiago, 2000: 126-160). And
both sides understood the psychological impact of her broadcast
on the revolt. Meanwhile, the crowd on EDSA multiplied, with
whole families, including children, and armies of nuns keeping
watch, praying and listening to the radio all day and all night. By
this time other radio stations had begun to cover EDSA (Stuart-
Santiago, 2000: 114).

But DZRV lost its nerve. Having just imported state-of-
the-art transmitters for which Marcos waived the import tax, it



Enriquez

buckled under the constant harassment of the military occasioned
by its critical coverage since the Aquino assassination (J. B. Reuter,
personal interview, October 31,2001). On February 23, with the
EDSA revolt on its second day, station manager Orly Punzalan
requested Keithley to leave and apologetically explained that
management ordered it (J. Keithley, personal interview, March 27,
2003). Realizing that the absence of Keithley’s voice on the air
might cause the crowd on EDSA to assume that the rebellion was
lost, Reuter quickly sent Keithley to the DZRH studios in Makati
City (J. Keithley, personal interview, March 27, 2003). However,
station manager Rey Langit refused to let her go on the air,
explaining that they had their own people covering the event already
(R. Langit, personal interview, April 2, 2003). Reuter again marched
Keithley, this time to a small station on Santa Mesa in Manila, the
rock music station DZR] (J. Keithley, personal interview, March
27,2003). DZR] was among the many stations the military took
over upon the declaration of Martial Law and put under the control
of Enrile as Defense Minister (Johnson, 1987: 185). Its studios
were also practically on the backyard of Malacafiang, just a
kilometer away.

By midnight Keithley was back on the air, on DZR]. It
had been five hours since she was last heard on DZRV, and the
human barricade was beginning to unravel as there was no one to
sound the alarm about tank movements and no one to issue
inspirational messages that kept the civilian rebels going (Johnson,
1987: 169). Ramos was worried. Deprived of a communication
system other than the telephone (Stuart-Santiago, 2000: 66), he
and Enrile had counted on civilian radio broadcasts to sustain the
propaganda battle with Malacafiang, which had preempted
television programming to put Marcos on the air. In fact, it was
civilian radio broadcasting that Ramos and Enrile used to issue
military orders to the field as well as appeal to military units to
defect to the rebel side, another first in military history (Stuart-
Santiago, 2000: 84).

DZRV itself had gone off the air, with its brand-new
transmitters in Bulacan destroyed by the military (Von Brevern,

132



Media as Site of Social Struggle

June Keithley (top) with Paolo and Gabe Mercado manning Radyo Bandido
(photo by Noli Yamsuan from the book Chronology of a Revolution: 1986
by Angela Stuart-Santiago, 1995).

133



Enriquez

1986: 143). DZR] technicians adjusted the station frequency to
get it closer to the DZRV frequency on the dial, which was next to
DZR]’s (Johnson, 1987: 170). When Keithley went on the air
again, many listeners thought she was back on DZRV, while others
surmised it was DZRV broadcasting from a clandestine studio.
Keithley did not identify the station as DZR], and instead called it
simply bandit radio, an identification which in afew hours evolved
into Radyo Bandido, acquiring for the station the temporary call
letters DZRB (J. Keithley, personal interview, March 27, 2003).
EDSA throbbed with more people, not a few coming by
the busloads from all over Luzon, taking their cue from Keithley.
Provincial stations hooked onto Radyo Bandido, delivering to
audiences throughout the country a minute-by-minute account of
the turmoil. Later, it will be known that thousands of people
from the Visayas and Mindanao, inflamed by radio reports, were
poised to come by boat to Manila towards the end of the revolt,
preempted only by later radio reports that Marcos had left the
country (J. Keithley, personal interview, March 27, 2003).

Television Joins the Protest

On the morning of February 24, the third day of the revolt, Marcos
went on government television Channel 4 to belie earlier reports
that he had fled the country. He was unable to finish his
announcement, emanating from Malacafiang palace, as the Channel
4 studios in Quezon City were taken over and put off the air by
rebel troops. Thousands of rebel civilians quickly surrounded the
television complex to protect it from counterattack by Marcos
loyalists. Among those who came were broadcasters, some of
whom had been unable to go on the air since the declaration of
Martial Law, and many of whom had been on the air throughout
the Marcos years but had begun to distance themselves from
Marcos-controlled media since the Aquino assassination. Of
course there were some who were in crony media up to the
beginning of the revolt, who overnight changed their color (Stuart-



Media as Site of Social Struggle

Santiago, 2000: 162, 173-174, 183, 191, 220). By 1:30 p.m.,
Channel 4 was back on the air, this time on the side of the rebels
(Arillo, 1986: 93). The panel of announcers included Jose Mari
Velez, Ma-an Hontiveros, Orly Punzalan and, coming from Radyo
Bandido, June Keithley. At4 p.m., Ramos and Enrile addressed
TV audiences through the government channel (Santos &
Domingo-Robes, 1987: 87).

By February 25, the final day of the revolt, practically all
radio stations carried the coverage of Aquino’s inauguration at
Club Filipino while the television coverage of Marcos’s inauguration
at Malacafiang over Channel 9, the last broadcast media outlet
still in government control, was interrupted as rebels took over
the station (Santos & Domingo-Robes, 1987: 88).

The capture of Channel 4 and the subsequent takeover of
other television stations by the combined forces of rebel troops
and civilians are believed to have been the turning point that led
to the ouster of Marcos. Deprived of a propaganda medium, the
dictator’s position weakened. It was, after all, not a shooting battle
but a media war, with the international community as spectators
through the up-to-the-minute reports via satellite and international
phone lines of the foreign press. But most of the participants in
the most unusual revolt - which newspaper columnists later
described as a combination of angry protest, holy crusade, picnic,
melodrama-cum-comedy and religious retreat (Mamot, 1986: 108)
- agree that it was radio’s sustained effort at informing and
mobilizing the citizenry in the struggle for the restoration of
freedom and democracy that galvanized the people to rise against
an oppressive regime. Radio’s singular role that it had been
performing for three years before the EDSA revolt stoked the
people’s simmering resentment and ignited them into action when
the moment of truth finally arrived, while television’s fall to the
rebel forces secured the victory in the psychological battle with
the dictator.



Enriquez

Conclusion

Critics of the 1986 EDSA revolt argue that it was not a revolution
because it failed to radically change the social structure that
produces inequalities and threats to freedom. It merely allowed,
the criticism goes, a change in the cast of players: from one set of
oligarchs to another. Moreover, the participants, representing
different, some markedly opposed, ideologies and interests, were
one only in their desire to oust Marcos, but were divided in their
post-Marcos agenda. Media freedoms seemingly were restored,
but the power to control the media returned from blatant state
management to the more concealed form of elite control through
commercial and private administration of the media. Nevertheless,
what the experience shows is the potential of media, especially
broadcasting, to be a force for social change, which both
broadcasters and audiences, I would say, appear to continue to
struggle to negotiate.

References
Books

Arillo, C.'T. (1986). Breakaway: The inside story of the four-day revolution
in the Philippines, February 22-25, 1986. Manila: CTA &
Associates.

Johnson, B. (1987). The four days of courage: The untold story of the
people who brought Marcos down. New York: The Free Press,
MacMillan, Inc.

Karnow, S. (1989). In our image: America’s empire in the Philippines.
New York: Random House.

Mamot, Patricio R. (1986). People power: Profile of Filipino beroism.
Quezon City: New Day Publishers.

Pinoy television: The story of ABS-CBN. (1999). Pasig: ABS-CBN.

Santos, A. L. & Robes, L. D. (1987). Power politics in the Philippines:
The fall of Marcos. Manila: Center for Social Research.



Media as Site of Social Struggle

Stuart-Santiago, A. (2000). Walang himala! Himagsikan sa EDSA.
Manila: Foundation for Worldwide People Power.

Tordesillas, E. & Hutchinson, G. (2001). Hot money, warm bodies:
The downfall of Philippine President Joseph Estrada. Manila:
Anvil.

Von Brevern, M. (1986). The turning point: Twenty-six accounts of the
February events in the Philippines. Manila: Lyceum Press.

Monograph

Enriquez, E. L. (2003). Radyo: An essay on Philippine radio. Manila:
Cultural Center of the Philippines/National Commission
for Culture and the Arts.

Essays

Maslog, C. C. (1988). A brief history of Philippine mass
communication: From Spanish times to the present. In
Maslog, C. C. (Ed.), Philippine communication: An introduction
(1-40). Quezon City: Philippine Association of
Communication Educators.

Pineda-Ofreneo, R. (1986). The press under Martial Law. In Del
Mundo, C. Jr. (Ed.), Philippine mass media: A book of readings
(15-36). Metro Manila: CFA Publications.

Periodicals

Daily Globe. (1990, April 30). RV’s blow-by-blow account of August
21.

Punay, J. Y. (1985, June 15). Inday Nita Cortes-Daluz: Joan of Arc
of Cebu politics. In M~ & Ms., pp. 25-27.

Government Publications



Enriquez

Broadcast Media Council & Kapisanan ng mga Brodkaster ng
Pilipinas. (1979, January). History of Philippine radio stations.
Manila: National Media Production Center.

Broadcast Media Council. (n.d.). Broadcast Media Development
Program, Modules I & III.

Unpublished Dissertation

Enriquez, E. L. (2006). Appropriation of colonial broadcasting:
A history of early radio in the Philippines, 1922-1946.
Unpublished dissertation, University of the Philippines
College of Mass Communication.

Elizabeth L. Enriquez is an associate professor at the Department of
Broadcast Communication, University of the Philippines (UP) College of
Mass Communication in Diliman. She earned ber Ph.D. in Philippine
Studies (major in History and Sociology) degree last April 2006. At present,
Dr. Enriguez is also the Vice-Chancellor for Student Affairs of UP
Diliman.



